Region Syddanmark forlænger deres søgen efter nye læger

Efter tre års ihærdig rekrutteringsindsats for at sikre lægedækningen har Region Syddanmark fået godt tag i de nyuddannede læger, men arbejdet med at sikre regionens læger dækning er langt fra færdigt. Derfor forlænger Region Syddanmark regionens rekrutteringsprojekt med tre år.

Det er et langt sejt træk, der er tale om. Faktisk viser erfaringerne, at det tager op til halvandet år fra regionens specielt nedsatte rekrutteringsteam får kontakt til en ung uddannelseslæge til den færdiguddannede læge måske ender med at slå sig ned som praktiserende læge i Region Syddanmark.

- At sikre lægedækningen er en kamp fra hus til hus. Der er ingen nemme løsninger. Heldigvis har de sidste års indsats betydet, at der fortsat ingen lægeløse patienter er i Region Syddanmark. Det vil sige, at alle
patienter er tilknyttet en læge. De seneste tre år har altså givet os et stærkt grundlag, vi kan bygge videre på. Men desværre mangler og kommer vi stadig til at mangle læger flere steder i regionen, så derfor er det afgørende, at vi forlænger indsatsen, siger Bo Libergren (V), der er formand Sundhedssamordningsudvalget i Region Syddanmark.

Vigtigt samarbejde

Siden januar 2013 har et specielt lægerekrutteringsteam i regionen arbejdet målrettet på at tiltrække og fastholde yngre læger. Arbejdet kræver tid og tålmodighed – og der er stort fokus på råd og vejledning i løbende samarbejde med andre parter på området.

Teamet har arbejdet på flere indsatsområder blandt andet tiltrækning til områder med akut lægemangel og det længerevarende rekrutteringsarbejde med fokus på at sikre god dialog med både kommuner, de yngre læger, der leder efter et sted at slå sig ned og de praktiserende læger i de relevante områder.

- Regionens rekrutteringsteam har oplevet et godt og tæt samarbejde med PLO Syddanmark og lægerne i de lægedækningstruede områder. Samarbejdet har helt konkret været med til at sikre, at der er blevet rekrutteret både danske og udenlandske læger til regionen, siger Bo Libergren og tilføjer:

- De nyansatte læger skal blandt andet sikre et snarligt generationsskifte i flere lægepraksis både på Vestkysten og i Sønderjylland.

18 initiativer

I samarbejde med lægerne er der blandt andet udarbejdet informationsmateriale, arrangeret direkte dialog med mulige yngre læger, og åbent hus. Blandt andet på Langeland, hvor lægedækningen i den forbindelse er blevet sikret og i Esbjerg, hvor regionen i samarbejde med kommunen inviterede interesserede læger og deres familier til messe og introduktionsweekend.

Indsatsen er bygget på et initiativkatalog med 18 initiativer, der blandt andet indeholder en promovering af regionens praksis og sygehuse til medicinstuderende, sommerferieansættelser for lægestuderende hos praktiserende læger og deltagelse i praktikmesser.

- Vi er udfordret på både demografi og geografi, når det kommer til rekrutteringsarbejdet. Og man skal også huske på, at de nyuddannede læger går fra at være den nye i klassen til at stå som ejer af en praksis, så der er i høj grad brug for råd og vejleding fra vores side. Dertil kommer et tæt samspil med kommunen, så vi blandt andet kan hjælpe de udenlandske læger med sparring omkring ægtefælle/partner job, bosætning og børnepasning, siger Bo Libergren.

Yderligere information

Bo Libergren