Ambulancerne skal rykke ud lige så hurtigt som i dag

Der har i pressen i de seneste dage været påstande fremme om, at ambulancerne kommer til at rykke langsommere ud, end de gør i dag, når nye ambulanceleverandører skal køre de syddanske ambulancer efter 1. september næste år. Det er ikke korrekt. Region Syddanmark vil fortsat måle på responstiden og sørge for, at de servicemål, som regionsrådet har vedtaget, bliver overholdt.

Regionsrådet i Region Syddanmark har vedtaget, at den gennemsnitlige responstid på en ambulance, der rykker ud med blå blink, må være 7,9 minutter på Fyn og Trekantområdet, 8,6 minutter i Sydvestjylland og 9,8 minutter i Sønderjylland. De responstider gælder i dag, og de kommer også til at gælde efter 1. september 2015, når nye ambulanceleverandører overtager ambulancekørslen i regionen. Derfor er påstande om, at Region Syddanmark ikke fremover vil måle på responstiden og at ambulancerne kommer til at rykke langsommere ud, ikke korrekte.

Det er derimod korrekt, at Region Syddanmark med de nye kontrakter skifter fra en responstidsmodel til en beredskabsmodel. Det betyder, at leverandørerne ikke længere har ansvaret for den samlede responstid. Det bliver regionens ansvar. Fremover er leverandørerne ansvarlige for at tilmelde det antal beredskaber, som regionen stiller krav om, og ansvarlige for den tid, der går, fra de modtager et opkald, til ambulancen kører. Og hvis de ikke overholder den tid, kan de blive idømt bøder af regionen. Det svarer til måde Region Midtjylland har gjort det på de seneste fem år.

- Jeg er ærgerlig over, at der bliver ved med at dukke udokumenterede påstande op i pressen om vores ambulancer efter 1. september næste år. Regionsrådet har bestemt, at det nuværende serviceniveau på ambulancekørslen skal fortsætte. Derfor kommer syddanskerne ikke til at opleve en forringet service. Men det er som om nogen ønsker, at det her ikke skal lykkes og derfor bliver ved med at fremsætte udokumenterede påstande, siger formanden for Region Syddanmarks præhospitale udvalg Thyge Nielsen (V).

81 reelle sundhedsberedskaber

Ifølge kontrakten med BIOS Danmark og Responce vil det samlede beredskab i Region Syddanmark efter 1. september 2015 bestå af 69 ambulancer og 12 liggende sygetransporter – altså i alt 81 sundhedsberedskaber.

I Fyens Stiftstidende påstår Falck i går, at de dagligt er nødt til at køre med mellem 78 og 90 ambulancer for at overholde målene om responstid. Dette tal er ikke korrekt.

For det første indgår der i det tal udover ambulancer også 10 til 15 beredskaber til liggende sygetransport. Desuden er tallet for højt. Tallet rammes kun midt på dagen, hvor enkelte dagberedskaber ikke er gået hjem før aftenberedskaberne er mødt ind.

I fremtiden vil de 81 beredskaber være reelle beredskaber, som kun skal løse opgaver for sundhedsberedskabet. I dag skal beredskaberne også løse opgaver som kørsel for kommunerne, forsikringsselskaber, politiet og private kunder.

Yderlige oplysninger:

Thyge Nielsen, formand for Region Syddanmarks præhospitale udvalg, mobil 20 31 36 24

Per Busk, direktør i sundhed, Region Syddanmark, mobil 21 72 66 87

Oversigt over beredskaber nu og i fremtiden