Stor interesse for opgaveflytning

Flere initiativer sat i gang på Region Syddanmarks første opgaveflytningsmesse.

Medarbejderne kan selv og vil selv, når det kommer til opgaveflytning. Det viste den opgaveflytningsmesse, som Region Syddanmark netop har afholdt.

- Det er vores første opgaveflytningsmesse, så vi er spændte, men vi håber I får noget med hjem, sagde sundhedsdirektør Jane Kraglund i velkomsten.

Målet med messen var at få medarbejdernes egne gode erfaringer frem i lyset, så de kunne inspirere kollegaerne på andre afdelinger på regionens sygehuse. På den måde skulle vidensdeling og inspiration sætte yderligere skub i opgaveflytningen i Region Syddanmark. Og det lykkedes ud over al forventning.

Flere initiativer på vej

Deltagerne var delt op i 14 workshops, hvor de kunne høre om erfaringer fra lige præcis det område de selv arbejder med. For eksempel handlede en workshop om skoperende sygeplejersker, der nu deltager i udredningen af patienter ved hjælp af skopi. Afdelingssygeplejerske Ellen Støjberg Henriksen fortalte om erfaringerne fra Vejle Sygehus med otte skoperende sygeplejersker til stor inspiration for kollegaerne fra de andre sygehuse.

- Jeg var på forhånd meget tvivlende, men blev simpelthen så positivt overrasket. Jeg håber, at jeg snart kan tage på studiebesøg, fortæller afdelingssygeplejerske Jane Holt fra OUH Nyborg, hvor man er ved at etablere en ny endoskopiafdeling, som skal foretage omkring 10.000 undersøgelser årligt.

Hos kollegaerne fra Esbjerg var der også stor interesse for det, fordi man her allerede havde lavet en projektbeskrivelse til de skoperende sygeplejersker. Problemet var at projektet gik i stå, da det kom til at finde en måde, hvor sygeplejerskerne kunne blive efteruddannet til den nye opgave på en måde, så deres nye rolle også bliver anerkendt af lægerne, forklarer afdelingssygeplejerske Bodil Lykke Petersen fra Sydvestjysk Sygehus.

- Det var helt bevidst, jeg valgte at deltage i workshoppen, og nu har jeg hørt hvordan man gør andre steder. Jeg synes jeg har fået rigtig meget med i dag. Det er blevet konkret, siger Bodil Lykke Petersen.

Workshoppen endte med at deltagerne etablerede et netværk, og de har bedt regionen om at invitere til et møde efter sommerferien, så man kan arbejde sammen om at lave et efteruddannelsesforløb.

Workshoppen er blot et eksempel på hvordan, hvordan nye initiativer blev skubbet i gang og sundhedsdirektør Jane Kraglund glæder sig over den lyst og vilje, der er blandt medarbejderne.

- Den vidensdeling vi oplevede i dag, er lige præcis det, vi drømte om. Nu gælder det om, at holde fast i udviklingen. Det vil givet kræve mange forskellige løsninger, fordi det er forskellige områder, vi har med at gøre. Nogen steder skal mulighederne tilpasses lokalt, mens det andre steder er muligt, vi skal lave regionale uddannelsesinitiativer. Det vigtigste er, at vi hele tiden tager udgangspunkt i det effektive patientforløb, og at medarbejderne er med i udviklingen, siger Jane Kraglund.

Efter workshoppen var der mere inspiration til kaffen, hvor man kunne gå rundt se og høre om yderligere 11 gode eksempler på opgaveflytning.

I kaffepausen kunne man hente inspiration ved de posters, der var opstillet. Foto: Jakob Fynsk

Sundhedsdirektør Jane Kraglund. Foto: Jakob Fynsk

Mere om opgaveflytning

Region Syddanmark arbejder strategisk med opgaveflytning, da det har store perspektiver i forhold til effektive patientforløb, udvikling af medarbejdere og afhjælpning af manglen på arbejdskraft.

På Region Syddanmarks hjemmeside kan du se meget mere om opgaveflytning. Blandt andet er det muligt at se oplæg og konklussioner fra de 14 workshops.