Lægedækningen sikret på Langeland

Borgerne på Langeland skal ikke længere frygte lægemangel på øen. Foreløbig er fem nye læger på vej for at tage over efter læger, der har ønsket at gå på pension i 2015.

Bekymring afløst af optimisme

Der er generelt mangel på praktiserende læger i Danmark, særligt i yderområderne, og der har i en længere periode været udsigt til mangel på praktiserende læger på Langeland, fordi halvdelen af de nuværende læger ønsker at stoppe.

Derfor glæder udvalgsformanden for sundhedssamordningsudvalget i Region Syddanmark, Bo Libergren (V), sig rigtig meget over, at fem nye læger nu er på vej til øen.

- Flere af de nye læger er nyuddannede, og det betyder, at lægedækningen på Langeland ikke blot er sikret nu og her – men forhåbentlig mange år frem. Der er dog fortsat plads til nye læger på Langeland, og da der nu er et generationsskifte på vej, er vi ret sikre på, at det vil lykkes at få endnu flere praktiserende læger til øen, siger Bo Libergren.

Stor indsats for at skaffe flere læger

Region Syddanmark har gjort en stor indsats for at skaffe læger til Langeland. I april i år afholdt regionen et åbent hus-arrangement for yngre læger i sundhedshuset i Rudkøbing, hvor syv yngre læger deltog. Efterfølgende har regionen både været i dialog med de yngre læger, der viste interesse, og de praksis, som ønskede et generationsskifte eller ønskede hjælp til at rekruttere nye læger.

- Vi har virkelig kæmpet for at få nye læger til Langeland, og aftalen med de fem nye læger viser, at indsatsen har båret frugt. Det ligger os også meget på sinde, at borgerne i Syddanmark kan komme til læge, når de har brug for det, lige meget hvor i regionen, de bor, siger Bo Libergren.

To nye læger rykker ind i sundhedshuset

En af de to praksis, der nu overtages af nye læger, er Niels Erik Olesens praksis i Snøde på Nordlangeland. To nye læger overtager praksis i fællesskab og har, efter ønske fra Region Syddanmark, valgt at flytte praksis fra Snøde til det nye Sundhedshus i Rudkøbing.

- I sundhedshuset har de nye læger mulighed for fagligt samarbejde med den praktiserende læge, der allerede har etableret sig i sundhedshuset, og med det andet sundhedsfaglige personale, der arbejder i huset. Hvis vi fortsat skal kunne tiltrække nye og muligvis nyuddannede læger til et yderområde som Langeland, så er det vigtigt, at vi kan tilbyde dem det faglige fællesskab, som netop findes i sundhedshuset, siger Bo Libergren.

Ekstra fokus på Nordlangeland

Når lægeklinikken i Snøde flytter til Rudkøbing, får en række borgerne på det nordlige Langeland længere til læge. De to nye læger har derfor planer om at etablere en satellitfunktion på Nordlangeland - formentlig i Lohals – der vil være åben for konsultationer én dag om ugen.

En eksisterende aftale blandt lægerne på Langeland om på skift at køre akutte lægebesøg til patienter, der bor mere end 15 km fra en praksis, omhandler også Nordlangeland.

• Der er i alt fem nye læger på vej til Langeland.
  • Niels Erik Olesen i Snøde på Nordlangeland går på pension 1. januar 2015. Hans praksis overtages i fællesskab af Bo Egelund, der tidligere har praktiseret på Langeland, og Louise Christensen. Samtidig flytter lægeklinikken til det nye sundhedshus Rudkøbing.
  • Tre yngre læger, Simon Høegh, Anna Rørbæk Uldall og Bjarke Lungholdt overtager praksis efter Niels Steen og Tønnes Punterwold fra 1. juli 2015. Lægeklinikken vil fremover være et kompagniskab og fortsætter i de nuværende lokaler i Rudkøbing.

Yderligere information

Udvalgsformand Bo Libergren (V), Sundhedssamordningsudvalget, Region Syddanmark, telefon 2920 1800

Afdelingschef Frank Ingemann Jensen, Praksisafdelingen,
Region Syddanmark, telefon 2920 1381