Kulturlivet gør en forskel - også for klimaet

Region Syddanmark har igangsat et initiativ, hvor kulturaktører kan få inspiration til bæredygtige og klimavenlige kulturoplevelser. I kan tilmelde jer og se mere om initiativet her.

For at løse klimakrisen er der behov for teknologiske løsninger men også brug for at vi som borgere ændrer vores forbrug og adfærd. Kulturaktiviteter er en naturlig del af mange borgeres liv og er derfor et sted, hvor borgere kan få viden om og møde klimavenlige alternativer, fx klimavenlig mad og transport.

Region Syddanmark inviterer kulturhuse og kulturaktører til at deltage i en webinarrække, hvor I kan få inspiration til, hvordan I kan være med til at skabe en grønnere og mere bæredygtig verden, med særligt fokus på jeres brugere. Læs invitationen til projektet her.

Region Syddanmark udbyder webinarerne i samarbejde Kulturens Analyseinstitut og ph.d. i bæredygtig trivsel Simon Elsborg Nygaard. På de tre webinarer vil der være fokus på, hvordan kulturaktiviteter kan inspirere og vise brugerne klimavenlige handlemuligheder.

I vil dels få konkret viden om bæredygtige materialer, mad og transport. Dels et bæredygtighedspsykologisk perspektiv på, hvad der skaber trivsel hos os som mennesker. Undervejs vil der være cases på, hvordan kulturaktører konkret har arbejdet med klima og bæredygtighed i deres aktiviteter.

Det endelige program kommer senere, men sæt allerede nu X i jeres kalender disse datoer:

Mandag 28. oktober 2024 kl. 10-12

Torsdag 14. november 2024 kl. 10-12

Tirsdag 26. november 2024 kl. 10-12

I kan tilmelde jer via dette link til survey-xact.dk

Det er gratis at deltage.

Støttet af EU

Initiativet er opfølgning på anbefalinger fra Borgersamlingen Bæredygtigt Forbrug. Borgersamlingen er en del af det større EU-støttet projekt, Circular Economy Beyond Waste, som understøtter omstillingen til cirkulær økonomi i hele Danmark. Borgersamlingen sætter fokus på borgernes rolle i omstillingen til et cirkulært og bæredygtigt samfund.

Læs mere om Borgersamlingen Bæredygtigt Forbrug her.