”Det hele bliver værre, hvis man ligger hjemme på sofaen”

Patrick Wishoff Fenger, 27 år, lager- og logistik teamleder, har erfaret, at når han fortæller åbent om sine smerter, så er omverdenens hjælp og forståelse lige ved hånden.

Hvorfor har du ondt i ryggen?

Jeg blev kørt ned nogle dage før min 18-års fødselsdag af en varebil. Jeg var så uheldig, at jeg brækkede mit venstre skinneben. På grund af smerterne begyndte jeg at kompensere ved at støtte mest på mit raske ben, og det har sat sig i ryggen, fordi jeg gik skævt.

Jeg er lager -og logistikuddannet og kører truck mange timer hver dag. Jeg har også været uheldig på arbejde, hvor min truck og en kollegas kolliderede, og det har forværret mine rygproblemer.

Jeg har heldigvis en arbejdsplads, der er med på, at jeg har nogle skavanker, og vi har lavet en løsning som begge parter trives med, hvor jeg veksler mellem fysisk arbejde og kontorarbejde.

Hvordan vil du beskrive dine smerter?

Jeg har ømhed og pludselige stikkende smerter. Jeg er meget smertetolerant. Nok fordi jeg har haft ondt i mange år. Jeg har vænnet mig til, at det altid gør ondt et eller andet sted.

Hvordan tackler du dine smerter?

Min kiropraktor har givet mig nogle strækøvelser, som jeg kan ty til, hvis det bliver for slemt.

Jeg er lige startet op med træning igen efter en lidt hård periode, hvor jeg har haft det dårligt psykisk.

Jeg taler meget med min kiropraktor om, at vi kan lave nok så mange reparationer, men det bedste er at træne og holde kroppen i gang.

Det fjerner jo ikke smerterne på magisk vis, men det giver bare flere gode dage end dårlige dage.

De dårlige dage skal ikke overskygge de gode.

Hvad er dit bedste råd til andre, der har ondt i ryggen?

Mit bedste råd er ikke at lægge sig på sofaen, fordi man bliver trist til mode, og man får ondt af sig selv. Det vigtigste for mig er at komme ud og få en aktiv dag på trods af, at jeg har ondt.

Hvis man forklarer sine nærmeste, hvordan man har det – venner, familie og kolleger - så er folk utrolig villige til at hjælpe.

Jeg bestræber mig på at komme afsted og har nogle gode chefer, som hellere vil have, at jeg holder mig i gang, selvom jeg måske i perioder kun præsterer 50 procent.

Jeg har utrolig ondt nogle gange og har svært ved at slå min græsplæne. Jeg har en god ven, der af sig selv spørger, om han lige skal komme og slå græs. Det får man først, når man er åben om, hvordan man har det.