Presseinvitation til uddeling af Frivillighedsprisen 2023

Igen i år bliver frivilligheden i Region Syddanmark hyldet, når vinderne af Frivillighedsprisen 2023 kåres ved en stor prisuddeling i Kolding 25. maj.

Hele 43 frivillige initiativer er i år blevet indstillet til regionens frivillighedspris, og ud af dem har en dommerkomité nomineret seks initiativer, som skal dyste om en hovedpris på 50.000 kr. og to mindre priser på 10.000 kr.

Vinderne kåres ved en stor prisuddeling i Kolding 25. maj.

Foruden de tre priser, som afgøres af dommerkomitéen, uddeles der også en publikumspris på 10.000 kr. Publikumsprisen afgøres via en SMS-afstemning, som løber fra 4. maj til 22. maj 2023.

Tid og sted

Pressen er meget velkommen til prisuddelingen, som finder sted torsdag 25. maj 2023 kl. 14-17 på IBC Innovationsfabrikken, Birkemosevej 1, 6000 Kolding

Program

• Konferencier på dagen, sygeplejefaglig direktør på Sygehus Lillebælt Hanne Andersen, byder velkommen
  • Velkomsttale ved repræsentant fra Region Syddanmark
  • Ekspert i sundhed og motivation Chris MacDonald fortæller, hvorfor det er vigtigt for os mennesker at gøre noget for hinanden
  • Interviews med frivillige på scenen
  • Pause med kaffe og kage samt mulighed for at besøge de frivilliges stande
  • Vinderne af Frivillighedsprisen 2023 kåres
  • Tak for i dag

De seks nominerede initiativer

Vores Fælles Historier på OUH i Odense

Vores Fælles Historier bygger bro mellem yngre og ældre generationer via højtlæsning. Én gang om ugen læser en ung frivillig i alderen 15-29 år højt for patienter, der er indlagt på Geriatrisk Sengeafsnit på OUH.

App-Guiderne på OUH i Odense og Svendborg

App-Guiderne støtter og hjælper patienter og pårørende med at komme i gang med at bruge de mange forskellige sundheds-apps, som sundhedsvæsnet tilbyder.

Gå-klubben – et samarbejde mellem Nyborg Gymnasium og Handicapcenter Fyn

En gruppe elever fra Nyborg Gymnasiums internationale linje går ture og ser film sammen med borgerne på handicapcenter Fyn i Nyborg. Mange af eleverne taler ikke dansk, men det betyder ikke så meget, for centerets borgere har et begrænset sprog, og kommunikationen foregår med kropssprog og nærvær.

Palliativ Frivillig Indsats på Sygehus Sønderjylland i Sønderborg

De frivillige er til stede i den sidste del af patientens liv, hvor de tilbyder tryghed, støtte, samvær og aflastning af pårørende samt aktiviteter, som tager udgangspunkt i patientens og de pårørendes behov.

Tøj To Go i Psykiatrien i Region Syddanmark

Det er ikke alle patienter, som har et fyldt klædeskab derhjemme, eller som har netværk, der kan komme med tøj, når de er indlagt på en psykiatrisk afdeling. Tøj To Go er en tøjdonationsordning, som tilbyder indlagte patienter gratis tøj og sko, der passer til årstiden.

Frivillige i vinterbadeklubben OdinsVig i Odense

I vinterhalvåret bliver patienter med tilknytning til Psykiatrisk Afdeling i Odense inviteret til vinterbadning i havnebadet i Odense.

På regionens hjemmeside findes korte videoer med hvert af de indstillede frivillige initiativer.

Derfor uddeles Frivillighedsprisen

Frivillighedsprisen er indstiftet af Region Syddanmark som en påskønnelse af de frivilliges indsats for regionen og de syddanske borgere. Den skal samtidig ses som en anerkendelse af det store arbejde, som medarbejdere og konkrete afdelinger yder for at inddrage de frivillige.

Find mere information om regionens frivillighedspris på regionens hjemmeside