Region Syddanmark inviterer til borgermøde om den tredje sundhedsundersøgelse i Grindsted

Den tredje sundhedsundersøgelse i Grindsted er nu ved at være færdig. Resultaterne fra undersøgelsen præsenteres på et borgermøde 15. august 2024.

Regionsrådet i Region Syddanmark satte i juni 2022 gang i tre sundhedsundersøgelser i Grindsted. Resultaterne fra de to første undersøgelser blev præsenteret i februar. Data herfra indgår i den tredje undersøgelse, som har til formål at vurdere den nuværende risiko for borgernes helbred fra forureningerne i Grindsted, og den undersøgelse er nu ved at være færdig.

Derfor inviterer Region Syddanmark til borgermøde i Grindsted, hvor forskningsleder Hans Sanderson vil præsentere resultaterne fra den tredje undersøgelse.

Borgermødet finder sted:

Torsdag 15. august 2024 kl. 19.00-20.30
Magion, lokale Energien/Pulsen på 1. sal
Tinghusgade 15, 7200 Grindsted.

Tilmelding er nødvendig

Borgermødet er åbent for alle med interesse i sundhedsundersøgelserne. Det er gratis at deltage, og der serveres kaffe, the, vand og kage. Af hensyn til forplejning er tilmelding nødvendig. Du tilmelder dig ved at sende en mail til: tilmelding@billund.dk senest fredag 9. august 2024 kl. 10:00.

Præsentation af resultater

På mødet vil forskningsleder Hans Sanderson, der er seniorforsker ved Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet, fremlægge resultaterne fra sin undersøgelse ”Vurdering af human risiko af forurening fra Grindstedværket”. Der vil naturligvis være mulighed for at stille spørgsmål til Hans Sanderson efter fremlæggelsen af projektet.

Borgermødet ledes af formand for den udvidede forskergruppe Jesper Bo Nielsen fra Syddansk Universitet.

Forskningsresultaterne fra undersøgelsen vil også være at finde i en rapport, som kan downloades i sin fulde længde på regionens hjemmeside og på grindstedforurening.dk 15. august 2024 kl. 19.00.

Mødet afsluttes med en status på regionens arbejde med at finde egnede metoder til en oprensning af forureningen tæt ved Grindsted Å.

Pressen er velkommen

Journalister og medier er velkomne til at deltage i borgermødet. Der vil være mulighed for interviews med forskeren efter mødet.