Region Syddanmark prioriterer de mest syge patienter på grund af kapacitetspres

Region Syddanmarks sygehuse oplever et stort pres på kapaciteten. Det betyder, at sygehusene i varierende grad er nødt til at prioritere de patienter, der ikke kan vente med behandling. De patienter, der får udskudt deres behandling, får en ny tid så hurtigt som muligt. Patienter, der ikke kan få en ny tid inden for 30 dage, har ret til at blive udredt eller behandlet på et privathospital.

Sygehusene i Region Syddanmark er i øjeblikket pressede på kapaciteten. Det skyldes en række forskellige årsager. Det er især stigende Corona-indlæggelser, ubesatte stillinger og følgerne efter sygeplejerskestrejken i form af udskudt ferie samt den pukkel af behandlinger, strejken har medført, der sætter sygehusene under pres. Dertil udfordres bemandingen på sygehusene, når medarbejderne eller deres børn bliver smittet eller er nære kontakter til en smittet.

Samlet set betyder det, at regionens sygehuse i varierende grad er begyndt at udskyde planlagte behandlinger for at kunne prioritere de patienter, hvis behandling ikke kan vente.

Koncerndirektør i Region Syddanmark, Kurt Espersen siger:

- Det er en lang række af faktorer, der samlet set betyder, at vi i den kommende tid er nødt til prioritere de patienter, der ikke kan vente. Det går desværre ud over de patienter, der har tider til planlagte behandlinger og udredning. Men vi er nødt til at trække i håndbremsen for at sikre, at vi har det nødvendige personale og ressourcer til de akutte og mest behandlingskrævende patienter som for eksempel kræftpatienterne.

Patienter får besked med brev

Patienter, der får udskudt deres planlagte behandling, vil modtage et brev fra sygehuset.

De udskudte behandlinger betyder, at sygehusene ikke nødvendigvis kan nå at undersøge og behandle patienterne inden for den tid, som patienterne har krav på. Derfor vil nogle patienter have ret til at blive udredt eller behandlet på et privathospital. Det skal dog understreges, at privathospitalerne også er pressede af en øget patienttilgang.

Det er beskrevet i brevet til patienterne, hvordan de kan gøre brug af rettigheden. På grund af det generelle pres og eftervirkningerne af sygeplejerskestrejken er der dog i øjeblikket cirka 14 dages ventetid til at få hjælp fra den regionale visitation til at blive henvist til et privathospital.

Patienter, der har behov for hjælp i forbindelse med deres udskudte behandling, kan kontakte den regionale visitation via en kontaktformular på regionens hjemmeside eller Den Regionale Visitation.

Yderligere informationer:

Koncerndirektør Kurt Espersen, Region Syddanmark, kan kontaktes via pressevagt Carsten Bruun, tlf. 20 26 33 92