Deltag i borgermøder om Forslag til Råstofplan 2020 hjemme fra stuen

Region Syddanmark har sendt Forslag til Råstofplan 2020 i offentlig høring og afholder fire virtuelle borgermøder for Trekantområdet, Sønderjylland, Sydvestjylland og Fyn.

Forslag til Råstofplan 2020 for Region Syddanmark er sendt i offentlig høring frem til den 29. marts 2021.

Planen rækker 12 år frem og danner rammerne for råstofforsyningen, herunder de områder i regionen, hvor man i de kommende år potentielt kan grave råstoffer. Med planforslaget tager Region Syddanmark samtidig de første skridt på vejen mod en bæredygtig råstofforvaltning i tråd med FN’s Verdensmål.

For at give borgerne lejlighed til at komme med kommentarer og stille spørgsmål til råstofplanen til politikere og fagfolk afholder regionen fire virtuelle borgermøder. På grund af COVID-19 kan borgermøderne ikke gennemføres fysisk.

Vi fortsætter dialogen

Formand for Miljøudvalget Jørn Lehmann Petersen (S) deltager i alle møder og understreger vigtigheden af at fortsætte den gode dialog, der har været med både borgere, virksomheder, kommuner og miljøorganisationer om forslaget til den nye råstofplan.

- Nu er vi så gået ind i høringsperioden, og det er vigtigt, at borgerne i regionen og involverede parter får lejlighed til at komme med kommentarer og stille spørgsmål til både os politikere og til vores fagfolk om planen. Desværre kan vi ikke arrangere borgermøder, hvor vi kan mødes fysisk. Det var det, vi allerhelst ville. Derfor arrangerer vi fire virtuelle møder med hvert sit geografiske fokus. Her vil vi bidrage med informationer og give borgerne mulighed for at stille spørgsmål. Og vi vil bestræbe os på at besvare alle spørgsmål på møderne.

Deltag i borgermøderne via hjemmeside eller Facebook

Det er muligt for alle med internetadgang at deltage i de virtuelle borgermøder om Forslag til Råstofplan 2020 via computer, tablet eller mobil. På hjemmesiden kan borgerne se livestream af borgermøderne og komme med kommentarer og stille spørgsmål på mail undervejs. Det bliver også muligt at deltage via regionens Facebook-side.

Der deltager både politikere og fagfolk i møderne, så det er muligt at spørge ind til både prioriteringer og til mere lokale spørgsmål om råstofområder.

Møder med overblik og geografisk fokus

Møderne er lagt om eftermiddagen og aftenen for at give flest mulige lejlighed til at deltage. Hvert møde har sit geografiske fokus og giver desuden et overordnet indblik i Forslag til Råstofplan 2020.

Formand for Miljøudvalget Jørn Lehmann Petersen (S) siger:

- Jeg ser frem til en fortsat god dialog på de virtuelle borgermøder og til de høringssvar, der kommer. Når høringsperioden er slut 29. marts, gennemgår vi de bemærkninger, vi har fået ind, og ser på, om der skal ske justeringer af råstofplanen, inden den vedtages endeligt af regionsrådet. Vi forventer, at den endelige plan kan vedtages til sommer.

Mødedatoer og geografisk fokus

Om Råstofplan 2020 og fokus på Billund, Vejle, Fredericia og Kolding kommuner.

Om Råstofplan 2020 og fokus på kommunerne på Fyn samt Langeland og Ærø kommuner.

Om Råstofplan 2020 og fokus på Varde, Esbjerg, Fanø og Vejen kommuner.

Om Råstofplan 2020 og fokus på Haderslev, Tønder, Aabenraa og Sønderborg kommuner.

Jørn Lehmann Petersen