Åbent hus på byggegrunden for det nye OUH tager imod flere gæster

I år kan besøgende på byggegrunden for det nye OUH for første gang få en tur ind gennem byggeriet. Som besøgende skal man i år melde sig til i forvejen, og de ledige besøgspladser blev i første omgang revet væk. Nu åbnes der op for endnu flere gæster.

Byggeriet af Danmarks største nybyggede sygehus begynder nu at tage form. Det er 5. år i træk at Region Syddanmark åbner portene til byggeriet af regionens nye universitetshospital, og muligheden for at opleve byggeriet helt tæt på har vist sig at interessere mange.

Karsten Uno Petersen (S), formand for Anlægs- og Innovationsudvalget i Region Syddanmark, er derfor glad for at kunne invitere endnu flere ind til åbent hus.

- Byggeriet er i fuld gang, og der er sket meget på byggepladsen siden sidste år. Det interesserer naturligvis en masse danskere, og derfor er vi glade for, at det med åbningen af samfundet nu er muligt for endnu flere at tilmelde sig arrangementet. For første gang kan de besøgende komme ind i en af de centrale bygninger på det nye sygehus og få en fornemmelse for, hvor stort det nye universitetshospital bliver. Facadearbejdet er meget langt, og flere steder er der kommet vinduer i bygningerne. Det er alt sammen noget, der gør det nemmere at forestille sig, hvordan det kommende sygehus vil se ud, når det er færdigt.

Ændret koncept

I den oprindelige plan for åbent hus arrangementet 2021 skulle de besøgende følges rundt i grupper. Dette er tidligere meldt ud og var nødvendigt, da besøgsdagen blev planlagt under den delvise COVID-19 relaterede nedlukning i foråret. Med den øgede genåbning skal de besøgende nu blot følge en anvist rute, og derfor er der mulighed for at lukke endnu flere ind på byggegrunden.

Besøget forventes at vare ca. 1½ time og kræver, at man er godt gående, da ruten er ca. 2½ km lang og blandt andet går gennem ujævnt terræn på byggepladsen og indeholder trapper.

Særlig tur til kørestolsbrugere

Som noget nyt bliver der arrangeret en særlig rundvisning for kørestolsbrugere. Da den planlagte tur ind gennem byggeriet ikke kan lade sig gøre for denne målgruppe, er der lavet et alternativ.

Turen for kørestolsbrugere er tilrettelagt i samarbejde med en lokal afdeling af Dansk Handicap Forbund, som har hjulpet med at finde en sikker og fremkommelig rute.

På kørestolsruten skal man enten selv kunne køre eller have en hjælper med til at skubbe. Ruten er ca. 1,6 km lang, og går bl.a. ind på byggepladsen langs grusstier. Gangbesværede og rollatorbrugere henvises derfor til besøgseftermiddage henover efteråret og vinteren, hvor der vil være mulighed for at høre om og se byggeriet uden at skulle bevæge sig langt.

Hvad kan du opleve?

Til åbent hus bliver det, udover oplevelsen af det store sygehusbyggeri, muligt at se den kommende serviceby, der bl.a. indeholder køkkenet og sterilcentralen, koblingen mellem Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital og letbanestoppene.

Direktør på Odense Universitetshospital med ansvar for byggeriet af det nye sygehus, Torben Hedegaard Jensen spår, at de pladser, der nu er åbnet for offentligheden, hurtigt bliver reserveret. Udover selve sygehusbyggeriet begynder byggerierne udenom at skyde op – og køkkenet vil være færdigt før sygehuset.

- Flere af bygningerne i servicebyen er godt på vej, fx vil det være muligt at se og høre om køkkenet, som skal levere mad til patienter, pårørende, medarbejdere og gæster. Også koblingszonen, som er hjertet mellem sammenbygningen af Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital tager form, og de besøgende vil kunne se de to bygninger, der står klar til at møde hinanden. I koblingszonen får de to institutioner fælles indgang og faciliteter.

Også Psykiatrien og Steno Diabetes Center vil være til stede og fortælle om visionerne bag deres projekter.

En dronevideo giver det store overblik og inde i bygningen møder den besøgende fortællinger om de kommende operationsstuer, og hvordan OUH forbereder sig til flytningen.

Tilmelding er nødvendig.

Du kan tilmelde dig Åbent hus på byggepladsen.
Du kan tilmelde dig turen for kørestolsbrugere.

Sådan ser byggepladsen ud lige nu:

Sådan ser det nye OUH byggepladsen ud lige nu

Sådan ser byggepladsen ud lige nu

• Åbent hus holdes den 19. september 2021 fra kl. 10.00-15.30

• Du bedes tilmelde dig inden besøget

• Der er en begrænsning på 1500 gæster.

• Hovedturen er ca. 2½ km og kræver, at du er i stand til at gå i ujævnt terræn og op og ned ad trapper. Kørestolsturen er på 1,6 km og kræver, at du selv kan køre, eller at du har en hjælper med til at skubbe.

• Åbent hus afholdes på byggepladsen for det nye OUH, Søndre Hospitalsvej 50, 5260 Odense S

Yderligere oplysninger

Udvalgsformand Karsten Uno Petersen (S), Anlægs- og innovationsudvalget, Region Syddanmark.

Direktør Torben Hedegaard Jensen, Odense Universitetshospital, mobil 21 25 01 95

Praktiske oplysninger om arrangementet kan fås hos kommunikationsrådgiver Maja Hindhede Svanegaard, OUH, mobil 30 58 84 07

Kontaktoplysning

Karsten Uno Petersen