Akut MR-scanning skal hjælpe flere patienter godt igennem blodpropforløb

Regionens fire trombolysecentre skal i fremtiden lave en akut MR-scanning af alle patienter, der indlægges med mistanke om en blodprop i hjernen. Den nye ordning vil både styrke patienternes behandling og give lægerne bedre mulighed for at forebygge blodpropper.

Alle syddanske patienter, hvor der er mistanke om blodprop i hjernen, skal fremover MR-scannes, så snart de ankommer til sygehuset. Sådan lyder det fra Sundhedsudvalget i Region Syddanmark.

Udvalget har netop godkendt et forslag til, hvordan en implementering af akutte MR-scanninger kan foregå på regionens sygehuse, og udvalget sender nu forslaget til godkendelse i regionsrådet.

Poul-Erik Svendsen (S), formand for Sundhedsudvalget, udtaler:

- Vi ved fra den nyeste forskning på området, at akutte MR-scanninger er med til at give både patienter og læger det bedst mulige udgangspunkt for en succesfuld behandling. Indtil nu har vi ikke haft et døgntilbud om akutte MR-scanninger til syddanskere, der bliver ramt af en blodprop i hjernen. Det har vi nu taget et stort skridt på vejen for at sikre. Og vi håber, at det nye behandlingstilbud vil hjælpe flere til at komme gennem deres sygdomsforløb uden efterfølgende problemer.

Fuldt indført i 2021

Det er planen, at de akutte MR-scanninger indføres fra 1. oktober 2020 i tidsrummet kl. 8.00 til kl. 22.00 på alle regionens trombolysecentre. Fra 1. oktober 2021 vil ordningen dække hele døgnet.

Poul-Erik Svendsen mener, at opstarten i to faser, henover det næste halvandet års tid, er den helt rigtige måde at gøre det på:

- Det er vigtigt, at de fire trombolysecentre får god tid til at implementere den ordning, der følger med vores beslutning. De nuværende medarbejdere skal vænne sig til nye arbejdsgange, og der skal både rekrutteres og oplæres flere medarbejdere. Og så skal det nye fælles it-system, som centrene skal bruge til at analysere scanningerne, hurtigt og sikkert op at køre. Det giver mere tryghed for de medarbejdere, der skal i gang med noget helt nyt, at de får god tid til den faglige oplæring. Og i sidste ende vil det jo også komme patienterne til gode.

Regionsrådet skal tage endelig stilling til sagen på sit møde 22. juni i år.

Fakta:

Indførelse af akutte MR-scanninger i Region Syddanmark tog sin start i 2019. Der foreslog en faglig arbejdsgruppe Sundhedsudvalget at indføre akutte MR-scanninger på regionens fire trombolysecentre. De fire centre ligger i Odense, Kolding, Esbjerg og Sønderborg. Det sidstnævnte flytter til Aabenraa senest 1. oktober 2020.

I budgetforliget for 2020 besluttede regionsrådet at undersøge muligheden for at indføre et tilbud om akutte MR-scanninger, der dækker alle døgnets timer.

Sundhedsudvalget lægger op til, at der udmøntes 8,7. mio. kr. over de næste to år og 9,2 mio. kr. årligt fra 2022 til at dække ordningens udgifter.

Regionsrådets medlemmer, se kontaktoplysninger her.

Yderligere oplysninger: