Opfordring: Kontakt din læge som du plejer

Det ser ud til, at coronakrisen får folk til at holde igen med at kontakte egen læge. Det kan mærkes på sygehusene i Region Syddanmark, hvor man siden første uge i marts i år har kunnet se en nedgang i antal henvisninger med mistanke om kræft fra egen læge på omkring 20 procent i forhold til samme periode sidste år. Og det er bekymrende.

Det kunne se ud til, at frygten for corona får borgerne til at holde igen med at kontakte egen læge. Og det kan gå hen og blive alvorligt for den enkelte borger, hvis potentielt alvorlige sygdomme bliver behandlet for sent.

Nedgangen kan mærkes tydeligt hos sygehusene i Syddanmark. Eksempelvis kan man siden første uge i marts 2020 se en nedgang i antal henvisninger med mistanke om kræft fra egen læge på omkring 20 procent i forhold til samme periode sidste år.

Ser man specielt på antal patienter til kræftpakkeforløb, ses et fald 20-25 procent for alle sygehuse under et.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) udtaler:

- Det er tal, som virkelig bekymrer mig, for vi ved, at et vellykket kræftforløb i høj grad afhænger af, hvor tidligt man opdager sygdommen.

Vigtigt med rettidig behandling

Derfor lyder der nu en opfordring fra regionen til, at borgerne kontakter deres læge, hvis de oplever symptomer på sygdom, som de normalt ville have kontaktet lægen med inden coronakrisen.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) udtaler:

- Jeg kan godt forstå, at borgerne kan være tilbøjelige til at lade være med at kontakte sundhedsvæsenet lige nu af frygt for corona eller fordi, de ikke vil ulejlige et presset sundhedsvæsen. Derfor vil jeg kraftigt understrege, at andre slags sygdomme ikke forsvinder, fordi vi står midt i en epidemi. Derfor er det i en tid med corona lige så vigtigt, at man kontakter sin læge, hvis man har symptomer på sygdom eller mærker, at noget ikke er, som det skal være. Det gælder både fysisk og psykisk.

Opbakning til praktiserende læger

Region Syddanmarks opfordring til de syddanske borgere om, at de fortsat skal reagere på symptomer på sygdom, bakker op om den opfordring, de praktiserende læger kom med tidligere på ugen.

Her blev det også slået fast, at har man brug for at kontakte sin læge, uanset om det handler om mistanke om corona-virus eller noget andet, skal man gøre det. Det foregår det blot på en lidt anden måde for tiden. Man kan fortsat kontakte sit lægehus enten telefonisk eller på mail, hvis man har behov for det. Man skal altid ringe først og må ikke møde op uden en aftale.

Yderligere oplysninger:

Stephanie Lose