Sygehus Sønderjylland får Peter Fosgrau som ny direktør

Sygehus Sønderjylland vil også fremover have Peter Fosgrau som administrerende direktør. Peter Fosgrau har siden starten af januar været ansat som konstitueret administrerende direktør, og blandt ansøgerne til jobbet var han det stærkeste kort.

Medarbejderne på Sygehus Sønderjylland får en erfaren sygehusdirektør som øverste chef.

59-årige Peter Fosgrau kommer fra en stilling som direktør på Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus (OUH), hvor han sideløbende har været projektdirektør for sygehusbyggeriet Nyt OUH.

Siden starten af januar har Peter Fosgrau været konstitueret administrerende direktør på Sygehus Sønderjylland.

En nærværende og handlekraftig direktør

Regionsdirektør Jane Kraglund forklarer baggrunden for valget af Peter Fosgrau:

- Medarbejderne på de sønderjyske sygehuse får en særdeles kompetent leder, der igennem en lang årrække har vist sig som en nærværende og lyttende direktør, der i samarbejde med den øvrige ledelse på OUH har formået at sikre en god udvikling med fine resultater. Jeg har aldrig været i tvivl om Peters kvaliteter, og han var derfor det helt oplagte valg til også at sikre fremdrift i Sønderjylland.

Foruden stillingerne på OUH og Nyt OUH har Peter Fosgrau været direktør på Sydvestjysk Sygehus.

Medarbejderne skal være stolte over Sygehus Sønderjylland

Administrerende sygehusdirektør Peter Fosgrau ser frem til at fortsætte sit arbejde på Sygehus Sønderjylland – og nu i en permanent stilling.

- Sygehus Sønderjylland har rigtig mange kvaliteter og klarer sig på mange områder godt. Det seneste stykke tid har dele af sygehuset dog haft udfordringer, især med dårlig trivsel hos for mange medarbejdere. Sådan skal det selvfølgelig ikke være, og derfor er opgaven nu at genskabe et sygehus som medarbejderne kan være stolte af og som patienterne fortjener.

Peter Fosgrau bliver den øverste chef for sygehusets cirka 2.800 medarbejdere, som er fordelt på de tre matrikler Aabenraa, Sønderborg og Tønder.

Stillingerne som lægefaglig og sygeplejefaglig direktør på Sygehus Sønderjylland slås nu op

Resten af direktionen skal nu på plads, og i løbet af kort tid vil de to stillinger som sygeplejefaglig og lægefaglig direktør blive slået op.

Disse stillinger er øjeblikket besat af henholdsvis Eva Nielsen og Bjarne Dahler-Eriksen, der begge er konstituerede i stillingerne.

OUH skal finde ny direktør

Peter Fosgraus afgang fra OUH betyder, at der skal findes en ny direktør til OUH’s direktion, og projektdirektørrollen i forhold til Nyt OUH skal afklares.

Regionsdirektør Jane Kraglund vil i dialog med OUH-direktionen snarest sætte den proces i gang.

Siden Peter Fosgrau blev konstitueret i Sygehus Sønderjylland i januar har administrerende sygehusdirektør Niels Nørgaard Pedersen varetaget rollen som projektdirektør for Nyt OUH.

Fakta

Peter Fosgrau har siden 2011 været direktør på Odense Universitetshospital - fra 2014 tillige med ansvar for projektorganisationen for Nyt OUH.

Peter Fosgrau er uddannet cand.scient.pol. i 1983 og har siden 1989 fungeret i forskellige lederstillinger - blandt andet som direktør på Sydvestjysk Sygehus 2009-11.

Peter Fosgrau er 59 år, gift og bosat i Vejle.

Yderligere information:

Administrerende direktør Peter Fosgrau, Sygehus Sønderjylland, Region Syddanmark, telefon 26 29 07 98

Regionsdirektør Jane Kraglund, Region Syddanmark, telefon 28 99 32 40