Forældrekampagne skal få flere unge til at vælge erhvervsuddannelser

Forældre ved alt for lidt om erhvervsuddannelserne, og derfor fortsætter flertallet af unge med at vælge en gymnasial uddannelse. Nu skydes en kampagne i gang , som skal klæde forældre bedre på til at tale om uddannelse med deres børn. For arbejdsgiverne skriger på flere faglærte.

Tre ud af fire af de forældre, der har børn mellem 14 og 23 år, vil råde eller har allerede rådet deres børn til at tage en gymnasial uddannelse. Det gør de, selv om hver femte ikke føler sig klædt på til opgaven med at vejlede deres børn i valg af ungdomsuddannelse. Tre ud af fire indrømmer således, at de ved mest om de gymnasiale uddannelser, og EUX og erhvervsuddannelserne topper listen over de ungdomsuddannelser, de ved mindst om.

Det viser en ny undersøgelse, mediebureauet IUM og IPG Mediabrands har lavet for Den Regionale Ungeenhed. Derfor lancerer de sammen med de fem regioner og en lang række samarbejdspartnere – som Danske Erhvervsskoler, Hands On og flere af arbejdsmarkedets parter - kampagnen Ditbarnsfremtid.dk.

Forældre bakker Jonas op

19-årige Jonas Jensen er lige nu i gang med en EUX industritekniker-uddannelse på Syddansk Erhvervsskole. Uddannelsen giver både et svendebrev og en studenterhue. Praktikken foregår på Svend Frederiksens Maskinfabrik ved Ringe, som producerer dele til MIR-robotter:

- Jeg var i tvivl om, hvad jeg skulle efter 10. klasse. Men min far er maskinarbejder, og jeg kan se, at der er rigtig mange muligheder med sådan en uddannelse, siger Jonas.

Hans forældre bakker godt op om hans valg, og Jonas tænker på at videreuddanne sig til maskinmester, når han har fået noget erfaring som industritekniker.

Flere forældre skal vide mere

Kampagnen Ditbarnsfremtid.dk skal med film, annoncer og et kampagnesite gøre forældrene nysgerrige på erhvervsuddannelserne og give dem ammunition til uddannelsessnakken med deres børn. Via sociale og trykte medier og en tv-kampagne fokuseres der på at give forældrene viden og på at få deres øjne op for de gode job- og videreuddannelsesmuligheder, man har, hvis man uddanner sig som f.eks. struktør eller industritekniker.

Syv af 10 vælger gymnasiet

At der er et kæmpe behov for kampagnen viser søgemønsteret til ungdomsuddannelserne i 2016 tydeligt. I Region Syddanmark valgte syv ud af 10 unge en gymnasial uddannelse (STX, HTX, HHX og HF) efter 9. og 10. klasse, mens kun en ud af fem unge valgte en erhvervsfaglig uddannelse. Det står i skærende kontrast til, at fremskrivninger fra DI og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at vi kommer til at mangle helt op mod 70.000 faglærte i 2025.

Virksomheder efterspørger kloge hænder

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), Region Syddanmark, siger:

- Som forælder vil man sine børn det bedste, og kampagnen kan være med til at vise forældrene, at en erhvervsfaglig uddannelse er en rigtig god vej at begive sig ud på. Kampagnen bakker godt op om den målrettede indsats, vi gør i regionen og i Syddansk Vækstforum for at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Både fordi den er vejen til et godt job og videreuddannelse, hvis man ønsker det, og fordi vores virksomheder efterspørger flere kloge hænder, for at de kan vokse sig større og robuste i den globale konkurrence.

Akut behov for faglærte

LO-formand Lizette Risgaard understreger, at der er et helt akut behov for, at flere unge vælger og gennemfører en erhvervsuddannelse:

- Virksomhederne skriger på deres faglige viden og arbejdskraft rundt om i landet. Samtlige regioner i Danmark mangler allerede nu faglært arbejdskraft og efterlyser blandt andet struktører, VVS-energiuddannede, entreprenør- og landbrugsmaskinmekanikere, murere, tømrere, smede, procesoperatører, elektrikere og industriteknikere.

Adm. direktør Jacob Holbraad, DA, supplerer:

- Der er masser af gode job-, løn- og karrieremuligheder i at tage en erhvervsuddannelse. Det håber jeg, at flere unge og deres forældre bliver opmærksomme på. For dygtige faglærte er rygraden i de private virksomheder. Og vi har brug for dem nu og i fremtiden. Derfor har vi også netop lavet en aftale med regeringen og fagbevægelsen, hvor målet er, at vi skal have 8-10.000 flere praktikpladser, siger han.

Du kan læse mere om kampagnen på Ditbarnsfremtid.dk.

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand i Region Syddanmark og formand for Syddansk Vækstforum, Stephanie Lose (V),

Yderligere oplysninger om undersøgelse og kampagne:
Kirsten Marie Juel Jensen, pressekonsulent for Den Regionale Ungeenhed, tlf.: 22 44 93 79.

Stephanie Lose

Regionrådsformand