Stor ros fra EU til regionens iværksætterår

Region Syddanmark blev for to år siden udvalgt som den første region i Danmark til at være Europæisk Iværksætterregion – EER2013. En iværksætter-jury fra EU har de seneste dage evalueret de mange events og projekter, der er gennemført i EER2013-året.

EER-juryen har under den afsluttende evalueringsmission besøgt en række aktiviteter i Odense, og indtrykkene har været helt i top, fremgår det af en udtalelse fra Arnoldas Abramavièius, der er næstformand for EU’s Regionsudvalg.

Arnoldas Abramavièius, der tillige er formand for EER-delegationen, var utrolig imponeret over de aktiviteter, der er blevet gennemført i løbet af Region Syddanmarks iværksætterår.

- Små og mellemstore virksomheder og iværksættere er drivkræfterne bag Europas økonomiske opsving. EU’s Regionsudvalg anerkender regioner, der gør en særlig indsats for at skabe vækstmiljø¸er for virksomhederne, ved at udnævne dem som Europæiske Iværksætterregioner (EER). Derfor er det utroligt inspirerende at se den brede vifte af tiltag, eksempelvis iværksætterkonkurrencer for syddanske unge, der er gennemført som led i Region Syddanmarks EER-strategi med det mål at fremme iværksætteri og innovation i regionen. Jeg er sikker på, at Region Syddanmark vil bygge videre på disse imponerende resultater efter iværksætterårets udløb. Og jeg er overbevist om, at flere af de syddanske projekter har et fremragende potentiale til at blive indført som god praksis i alle EU’s regioner, sagde Arnoldas Abramavièius i forbindelse med afslutningen af evalueringsbesøget i regionen.

Iværksætteråret, EER2013, har involveret flere end 6.000 syddanskere, lige fra skolesøgende, nystartede iværksættere og enkeltmandsvirksomheder til vækstvirksomheder samt højt uddannede iværksættere, som alle i stort tal har medvirket. Det er lykkedes at få mange mennesker til at overveje muligheden for at skabe deres eget job.

De syddanske parter har brugt EER- iværksætteråret til at motivere og inspirere de regionale iværksættere til at tænke og agere internationalt for at styrke væksten i den syddanske region.

Gennem iværksætteråret EER2013 har over 500 iværksættere benyttet sig af regionale tilbud om starthjælp, og flere end 200 virksomheder har benyttet sig af tilbuddene om blandt andet hjælp til at afsætte deres produkter på internationale markeder.

Samtidig kan man i den syddanske region bryste sig af, at hele 58 procent af iværksætterne holder næsen oven vande fem år efter, at de har etableret sig, hvilket placerer regionen på andenpladsen i Danmark.

Fakta

Partnerkredsen bag Europæisk Iværksætterregion 2013 består af Region Syddanmark, Universe, det Syddanske EU-kontor samt Væksthus Syddanmark med støtte og opbakning fra både virksomheder, uddannelsessektoren og det erhvervsfremmende system.

Region Syddanmark er udpeget til prisen som Europæisk Iværksætterregion af EU’s Regionsråd, Commitee of Regions. EER delegationens formand er Mr Arnoldas Abramavicius, Vice-President of the Committee of the Regions.

Læs mere om EER-aktiviteter på deres webside.