Tre millioner kroner til at fastholde produktion i Danmark

Syddansk Vækstforum har på et møde 25. juni besluttet at indstille til regionsrådet, at der afsættes tre mio. kr. til at medfinansiere et landsdækkende vækstprogram for små og mellemstore produktionsvirksomheder.

Det er nødvendigt at optimere, effektivisere og automatisere for at styrke produktiviteten og konkurrenceevnen i små og mellemstore produktionsvirksomheder.

Det mener Syddansk Vækstforum, som på et møde onsdag 25. juni besluttede at anbefale regionsrådet at medfinansiere et landsdækkende vækstprogram med tre mio. kr. over en treårig periode. Støtten skal gøre det muligt for små og mellemstore produktionsvirksomheder at få rådgivning om automatisering, digitalisering, ressourceeffektivisering og ledelse, så det også i fremtiden er muligt at drive konkurrencedygtige produktionsvirksomheder i Danmark.

Gode erfaringer

Allerede i april 2013 investerede regionsrådet, på baggrund af en indstilling fra Syddansk Vækstforum, 10 mio. kr. i en automatiseringsindsats for små og mellemstore produktionsvirksomheder. Investeringen har betydet, at mange syddanske virksomheder nu har fået øjnene op for det store potentiale, der ligger i automatisering.

Virksomhederne får afdækket, hvor stort potentiale der ligger i automatisering i netop deres virksomhed. Syddansk Vækstforum forventer, at mindst 200 syddanske produktionsvirksomheder præsenteres for mulighederne i automatisering, og at 85 virksomheder efterfølgende investerer i ny automatiseringsteknologi.

En væsentlig sidegevinst

Erfaringer som disse spiller ind i beslutningen om at medfinansiere vækstprogrammet, fortæller regionsrådsformand og formand for Syddansk Vækstforum, Carl Holst (V):

- I Region Syddanmark gør vi i forvejen en stor indsats indenfor automatisering og kompetenceudvikling – og det har vi rigtig gode erfaringer med. Eksempelvis har 136 virksomheder indtil videre valgt at få tilknyttet midlertidige lederkompetencer i forbindelse med vores Lån en Leder-program. Vi vurderer, at der er store gevinster at hente i videreudvikling af små og mellemstore produktionsvirksomheder, og derfor er det naturligt, at Syddansk Vækstforum gerne vil støtte dem, siger han.

Og gevinsterne kommer ikke kun i form af vækst i virksomhederne. Der er nemlig en væsentlig sidegevinst, forklarer Carl Holst:

- Investeringerne i små og mellemstore produktionsvirksomheder er i høj grad med til at fastholde arbejdspladser i regionen. I Region Syddanmark har vi rigtig mange produktionsvirksomheder, og det skal vi fortsat have. Selvom vi i Danmark er et videnssamfund, kan samfundet ikke overleve på idéer alene. Vi bliver nødt til også at producere, siger han.

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand og formand for Syddansk Vækstforum, Carl Holst (V), Region Syddanmark, tlf. tlf. 4032 5210