Kæmpe udstilling blænder op for Augustenborg

En storstilet skulpturudstilling skyder op i Augustenborg Slotspark. Til glæde for borgere, turister og forretninger i og omkring Sønderborg. Og så er det helt gratis.

Gabet står vidt åben på en krokodille i bronze, en håndfuld legende grise er formet af ler og en to meter høj blåmusling i fiberbeton rager mod Sønderborgs himmel.

Det er tre af 150 unikke skulpturer i og omkring Augustenborg Slot, som turister og borgere kvit og frit kan nyde synet af, når den stort anlagte kunstudstilling ”Skulpturfokus Augustiana – 150 skulpturer i 100 dage” officielt starter fra 15. juni.

Region Syddanmark har stillet lokaler til rådighed for de facetterede skulpturer i udstillingen, der efter at være vist frem i fire årtier i Kongens Have, København, nu folder sig ud i hertugens park ved fjord og i slot. Med sin volumen som en af Danmarks største kunstudstillinger får den sat ikke bare Sønderborg, men hele regionen på Danmarkskortet.

Sønderborgs perle

- Det er et fremragende eksempel på, at særegen og ekstravagant kunst også kan opleves sydvest for Storebælt. Og det glæder mig, at gode kræfter med initiativet får sat fokus på kulturperlen Augustenborg, fordi det gavner de lokale borgere, tiltrækker turister og styrker erhvervslivet i området, forklarer udvalgsformand for dansk-tysk samarbejde i Region Syddanmark, Hans Philip Tietje (V).

Og allerede nu har forventningsfulde borgere kunnet smugkigge og tyvstarte lidt på udstillingen, da brummende lastbiler transporterer, og kraner og lifte bugserer kunsten rundt i slotsparken samt det gamle slots lokaler.

For yderligere oplysninger

Udvalgsformand Hans Philip Tietje (V), Udvalget for dansk-tysk samarbejde, Region Syddanmark, telefon  4033 8121