Syddanske kvinder vil gerne tjekkes for brystkræft

Syddanske kvinder i alderen 50 til 69 år er de flittigste i landet til at møde op til brystkræftscreeningen. Det viser en ny landsdækkende opgørelse.

Flere end ni ud af ti af de syddanske kvinder, der var inviteret til at blive tjekket for brystkræft, tog imod tilbuddet i den anden nationale screeningsrunde, som nu er gennemført. Dermed er de syddanske kvinder de flittigste til at møde op til mammografiscreening sammenlignet med kvinderne i de fire øvrige regioner. Helt præcis mødte 91,9 procent af de inviterede syddanske kvinder op til undersøgelse, mens det kun er 81,0 på landsplan. Det fremgår af 2012-årsrapporten om brystkræftscreening i Danmark, som regionsrådsmedllemerne blev orienteret om på regionsrådsmødet i dag.

- Den høje deltagerprocent i Region Syddanmark, tror jeg, hænger sammen med den måde, vi har organiseret sceeningstilbuddet på. Vi har fire busser, som kører rundt til 20 byer i regionen. Det betyder, at uanset hvor man bor i regionen, er der ikke langt til en screeningsbus. Nu ved jeg ikke præcist, hvordan man har organiseret det i andre regioner, men mig bekendt er der ingen andre regioner, der har så decentralt et tilbud, siger Poul-Erik Svendsen (S), der er sundhedsudvalgsformand i regionen.

Et tilbud til alle kvinder mellem 50 og 69

Brystkræftscreening blev i 2007 indført som et tilbud til alle danske kvinder mellem 50 og 69 år, og anden screeningsrunde er netop afsluttet. I Syddanmark blev anden runde gennemført mellem august 2010 og juni 2012. Der i alt 155.202 kvinder i målgruppen i Syddanmark. Af dem blev 139.206 inviteret til at blive screenet og 127.885 tog altså imod tilbuddet. Når ikke alle kvinder i målgruppen er blevet inviteret, handler det om, at nogle kvinder på forhånd har takket nej til tilbuddet.

- For kvinder i den aldersgruppe, hvor de tilbydes screening, vil vi gerne gøre opmærksom på, at det aldrig er for sent at blive screenet. Hvis man i en periode ikke har deltaget og ønsker at være med igen, kan man altid henvende sig til Mammograficentret i Odense og blive meldt til igen - vi vil gerne have deltagerprocenten endnu højere op, siger Poul-Erik Svendsen.

I første screeningsrunde blev 86,6 procent af de inviterede syddanske kvinder undersøgt for brystkræft.

I dag modtagerne kvinderne en invitation med et fast tidspunkt til en undersøgelse, men regionen arbejder på at udvikle et system, så kvinderne selv kan booke en tid online.

- Det har været et ønske, at man selv kan booke og ombooke undersøgelsestider. I dag bliver man inviteret til en undersøgelse i nærheden af sin bopæl. For nogle er det mere praktisk at blive undersøgt i nærheden af arbejdspladsen. Vi går nu i gang med at undersøge om vi kan opbygge et system, hvor man selv kan booke tid og sted, siger Poul-Erik Svendsen.

Fakta

Andel af inviterede kvinder, der har fået foretaget en screeningsmammografi opgjort på regionalt og nationalt niveau i procent. Runde II

Danmark 81,0
Hovedstaden 72,3
Sjælland 80,7
Syddanmark 91,9
Midtjylland 81,5
Nordjylland 82,1

Tallene er fra årsrapporten 2012 vedr. anden screeningsrunde fra Dansk Kvalitetsdatabase for Brystkræftscreening.

Screeningsbusserne holder i følgende 20 syddanske byer:

Grindsted, Ribe, Varde, Fredericia, Kolding, Vejle, Esbjerg, Haderslev, Sønderborg, Tønder, Aabenraa, Assens, Bogense, Faaborg, Middelfart, Nyborg, Odense, Rudkøbing, Svendborg, Ærøskøbing.

Yderligere oplysninger:

Sundhedsudvalgsformand Poul-Erik Svendsen (S), Region Syddanmark,