Og de nominerede er...

Til november finder vi ud af, hvem i Danmark der er bedst til offentlig-privat samarbejde. Tre projekter er nomineret til prisen CSR Public-Private-Partnership.

Region Syddanmark står bag en pris, der skal gives til det mest innovative og fremsynede offentlige-private samarbejde i Danmark ved CSR Awards. Nu er de tre nominerede fundet.

Juryen har vurderet de syv projekter, der har lagt billet ind på prisen, og de tre projekter, der klarede sig bedst, er:

ProjectZero: Visionen om at gøre hele Sønderborg-området CO2-neutralt i 2029. Det drives af de fem stiftere: Bitten & Mads Clausens Fond, Sønderborg Kommune, SE, DONG Energy og NORDEA Fonden. Effekten på både CO2 og jobskabelsen kan nu mærkes, og der følges op med årlige målinger.

Formel M: Et samarbejde mellem 10 kommuner og to regioner, som sammen med Movia, DSB, trafikrådgivere og universiteter sætter fokus på bæredygtig mobilitet gennem offentlig-privat innovation. Siden foråret 2011 har 45 virksomheder tilsluttet sig Formel M og etableret lokale netværk virksomhederne imellem. Alle arbejder for at øge medarbejdere og kunders adgang til en bredere vifte af transportformer samt reducere trængsel og transportomkostninger. Målet er at reducere CO2-udslippet med 10 pct. inden projektets afslutning i 2014. Formel M er støttet af Trafikstyrelsen og Region Hovedstaden.

Grøn Erhvervsvækst: Grøn Erhvervsvækst er et non-profit, privat-offentligt samarbejde bestående af 17 partnere, heraf tre offentlige (Middelfart, Kolding og Odense Kommuner), der har som mål frem til medio 2013 at skabe 300 nye job ved at fokusere på energieffektivitet i bygninger i Region Syddanmark samt nedbringe CO2-belastningen fra bygninger. Grøn Erhvervsvækst har på to år skabt 100 grønne job, efteruddannet 80 håndværksmestre, afviklet fire energimesser, to aftenskoleforløb for private boligejere samt skabt en meromsætning for de involverede parter på 45 mio. kr.

To syddanske projekter

- Det er nogle stærke kandidater, der viser vejen for, hvordan private og offentlige kan arbejde sammen. Og som formand for Region Syddanmark synes jeg jo, at det er ekstra glædeligt, at den eksterne jury har nomineret hele to syddanske projekter, siger Carl Holst (V), regionsrådsformand i Region Syddanmark.

Juryen består af Lars Nørby Johansen fra Danmarks Vækstråd, Jens Klarskov fra Dansk Erhverv, Linne Marie Lauesen fra cbsCSR, Carsten Nielsen fra VIA University College og Carl Holst, Region Syddanmark.

Ambitiøst mål

Prisen CSR Public-Private-Partnership gives til et samarbejde mellem en offentlig og en privat aktør, der har et ambitiøst mål til efterfølgelse for andre. Det kan være inden for infrastruktur, velfærd, sundhed, udviklingsprojekter eller klimaløsninger.

Det er CSR Fonden, der står bag CSR Awards. Over to dage i november samles alle med interesse for Corporate Social Responsibility til konference og prisuddeling på Alsion i Sønderborg. 14. november uddeles 15 priser i forskellige kategorier, og samme aften går hovedtaleren Bill Clinton på talerstolen.