Region Syddanmark vil gøre alt for at hjælpe fyrede slagteriansatte

Region Syddanmark er klar til at hjælpe Esbjerg med at få de fyrede slagteriansatte videre i arbejdslivet. Erfaringer fra andre massefyringer i regionen kan hjælpe.

Formanden for regionsrådet i Region Syddanmark, Carl Holst (V), vil undersøge alle muligheder for at hjælpe med at få de fyrede slagteriansatte i Esbjerg videre i joblivet.

- Det er en trist dag for alle de mennesker, der er berørt af lukningen af slagteriet i Esbjerg. Fra Region Syddanmarks side vil vi gerne hjælpe alt det, vi kan, for at gøre situationen lidt bedre, siger Carl Holst.

Erfaring fra andre byer

Region Syddanmark har erfaringer med massefyringer fra Sønderborg, Odense og Kolding, hvor det lykkedes at få såkaldte Globaliseringsfondsmidler fra EU til omskoling og efteruddannelse af de fyrede.

- Erfaringerne fra Sønderborg viser, hvor vigtigt det er, at de relevante myndigheder kan stå sammen og arbejde utraditionelt for at hjælpe folk videre. Vi vil gerne undersøge alle muligheder, siger Carl Holst.

- Esbjerg er jo heldigvis en by i rivende vækst inden for bl.a. offshore, så forhåbentlig kan det lade sig gøre at få de slagteri-ansatte over i en anden branche, hvor væksten er mere permanent.

Yderligere information:

Regionrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, tlf. 4032 5210