Bloddonorer på Fyn kan nu bestille tid til tapning online

Fra 13. februar 2012 er det blevet muligt for bloddonorer på Fyn at bestille tid til tapning via internettet. Hermed gør Region Syddanmark det nemmere for bloddonorerne at tilpasse tapningen til deres travle hverdag.

Det skal være så let som muligt at være bloddonor i Region Syddanmark. For de fynske bloddonorer bliver det nu endnu nemmere, da de nu i fred og ro fra egen computer kan finde en passende tid til næste tapning. Over det kommende års tid vil resten af regionens bloddonorer også blive koblet på det elektroniske bestillingssystem.

- Vi er rigtig glade for vores bloddonorer, men vi ved også godt, at folk har en travl hverdag. Vi vil gerne gøre det så let som muligt at være bloddonor. Derfor har vi udviklet et online tidsbestillingssystem, der gør det muligt for den enkelte at bestille tid præcis, når det passer ham eller hende, siger Kjell Einar Titlestad, overlæge på Klinisk Immunologisk Afdeling, OUH.

Bestil tid online

Tidsbestilling foregår via linket www.fynblod.dk, hvor man kan bestille tid på hele Fyn, hver enten det er i Svendborg, i blodbussen eller i Odense.

Foruden tidsbestilling er det også muligt at ændre en allerede aftalt tid, tilføje eller ændre telefonnumre og e-mailadresse, samt vælge den foretrukne kommunikationsform med blodbanken. Hvis man er interesseret, kan man også se blodprocenten fra de seneste tapninger.

Man skal bruge en personlig kode for at logge på siden. Koden modtager man via e-mail eller sms, hvis man i forvejen er registreret i blodbanken. Ellers kan koden fås ved næste fremmøde i blodbanken, da man på grund af sikkerhedshensyn ikke kan få koden oplyst via telefon. Indtil 1. marts vil bloddonorer i byerne Haarby, Kerteminde, Aarup og på universitetet på grund af teknisk opstart muligvis opleve forsinkelser i tilsendelse af kode.

Klar til tapning?

For at få tilbudt en tid til tapning online skal følgende forudsætninger være opfyldt:

• Man skal være tappeklar den ønskede dato
  • Der skal være ledige tider den ønskede dato
  • Der skal være behov for din blodtype den ønskede dato

Blod med blodtypen AB kan kun bruges af fire procent af patienterne. Bloddonorer med blodtype AB kan derfor ikke bestille tid via webbooking, men vil også fremover blive indkaldt direkte fra blodbanken.

Yderligere oplysninger fås hos:

Kjell Einar Titlestad, overlæge på Klinisk Immunologisk Afdeling, OUH, telefon 6541 3675