7 mio. kr. til nye oplevelser i den syddanske natur

Der er godt nyt til alle dem, der elsker at trække i friluftstøjet. De kommende år bliver der nemlig skabt nye grønne åndehuller i Syddanmark takket være Grøn Vækst-programmet.

Nye naturoplevelser venter friluftsfolket på Bågø, i det sydfynske øhav og langs hærvejen. Det syddanske Grøn Vækst-program har nemlig lige støttet tre forskellige projekter, der har det til fælles, at de vil skabe nye muligheder for naturoplevelser.

- Vi har en fantastisk spændende natur i Syddanmark, og det glæder mig, at vi gennem det syddanske Grøn Vækst program nu kan støtte udviklingen af helt nye oplevelser for naturinteresserede i hele regionen, siger Carl Holst, der er formand for Syddansk Vækstforum.

- Grøn Vækst programmet er et godt eksempel på et fint samarbejde mellem de 22 kommuner og regionen i Syddanmark. Samtidig har programmet været med til at sætte gang i rigtigt mange engagerede kræfter i lokalsamfundene, siger formand for Kommunekontaktrådet, borgmester Egon Fræhr, Vejen.

De tre projekter får samlet ca. 7 mio. kr. i støtte.

Hærvej, naturskole og shelters

Projektet ”Hærvejen – Cykel og Vandreturisme” vil bygge videre på et tidligere projekt, som Syddansk Vækstforum har støttet. Tanken er at gøre det endnu mere attraktivt for turister at bruge Hærvejen. Der skal laves pakkeløsninger, der skal markedsføres i samspil med VisitDenmark, og der skal udpeges fire Hærvejsporte, der kan fungere som naturlige start- og slutpunkter for ture på Hærvejen. Det hele skal ske gennem en nydannet forening, der kan sikre, at aktiviteterne føres ud i livet. VisitVejle har søgt og fået 1,6 mio. kr. til projektet.

På Bågø får den eksisterende naturskole et løft, så turisterne kan nyde et moderne naturcenter med attraktive overnatnings- og mødefaciliteter. Projektet er især rettet mod lystfiskerturisme og naturformidling. Det er Assens Kommune, der står bag ansøgning, der får 1.875.000 kr. i støtte

I det sydfynske øhav er det både borgere og turister, der kan glæde sig. Her skal der laves nye opholdssteder og shelters langs kysterne, som giver mulighed for at dyrke friluftsinteressen. Det er Naturturisme I/S, der har skrevet ansøgningen, og der gives 3.436.250 kr. til projektet, der er døbt: Danmarks maritime friluftsområde.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, tlf. 4032 5210

Formand for Kommunekontaktrådet (KKR) Egon Fræhr (V), Vejen Kommune, tlf. 2016 2669