Skal bygge det nye OUH

Mere end 150 repræsentanter fra Region Syddanmark, samarbejdspartnere, arkitekter, politikere og presse, var mødt frem i dag, tirsdag 28. juni 2011, for at se tegninger og modeller af Nyt OUH.

Vinderprojektet til det nye universitetshospital i Odense til 6,3 mia.kr. blev kåret i dag.

Det var en stor dag for mange i Region Syddanmark. For politikerne, som har været med til at træffe beslutningen. For medarbejderne, der har været involveret i processen. På lang sigt for borgerne og patienterne i regionen. Og så ikke mindst for vinderen af projektet.

Det blev konsortiet Medic OUH, der skal være totalrådgiver på milliardbyggerierne, og som dermed skal realisere Nyt OUH og Nyt SUND, - det sundhedsvidenskabelige byggeri.

Vi er klar!

- Vi er lykkelige over at stå her. En historisk opgave som denne, er noget, man kun oplever én gang. Tak for tilliden. Vi skal gøre vores bedste for at leve op til den. Vi glæder os til arbejdet, og starter allerede i morgen kl. 8.30. Vi er klar!, sagde repræsentant for Medic OUH, arkitekt Anja Rolvung, KHR arkitekter.

Også for regionsrådsformand Carl Holst (V) var det en glædens dag:

Får sat billeder på

- Fra i dag er Nyt OUH ikke alene en smuk vision, et lovende fremtidsperspektiv eller et stort mål, som vi skal arbejde hen i mod. Nu får vi også sat billeder på! Det er ikke kun noget, vi taler om med glæde og forventning. Vi har fået en klar fornemmelse af, hvad det store projekt skal ende med, sagde Carl Holst.

Han pointerede, at Nyt OUH skal være et innovativt hospital, der er først med det nye. Der skal være vægt på patienten og brugeren. Først mennesket – og her i gennem uddannelse, udvikling og samarbejde.

Ny teknologi, helhed og sammenhæng var også noget af det, indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder (V) lagde vægt på i sin tale:

Bygges for fremtiden

- Vi står med et projekt, der rummer utrolige perspektiver for hele Danmark, og det er lige det, vi har brug for. Vi skal sikre at der bygges for fremtiden, og ikke for fortiden. Patienten skal i centrum. Det er det, det hele handler om, sagde Bertel Haarder, som samtidig fortalte om G10 – Innovationscentret i Forskerparken, som han havde besøgt tidligere på dagen:

- Også i Forskerparken er der en helt oplagt mulighed for dansk innovation, som også rækker udover Danmarks grænser. Vi skal have vidt åbne døre ud til erhvervslivet. Hvorfor ikke drømme om det?

Første spadestik tages i 2015 og efter planen står Nyt OUH færdig i 2018-2021 og Nyt SUND i 2018.