Næste skridt imod en fast forbindelse mellem Fyn og Als er taget

Region Syddanmark, Fåborg-Midtfyn og Sønderborg Kommuner indledte fredag den 21. januar et formelt samarbejde og nedsatte en embedsmandsgruppe, som skal forberede et udbud på en analyse om de positive effekter af en fast forbindelse, bro eller tunnel.

Fælles fodslag

Borgmestrene i de to kommuner, Aase Nyegaard, Sønderborg og Hans Jørgensen, Fåborg-Midtfyn, og formanden for Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark, Lasse Krull, er enige om, at en fast forbindelse med Fyn og Als er vigtig for udvikling og vækst i vores del af Danmark, udover de fordele, en fast forbindelse har for trafikafvikling.

Det er derfor også besluttet at tage de første initiativer til at skabe bredere politisk opbakning til projektet.

Rapport inden 2012

Region Syddanmark har afsat 3 mio. kr. til indsatsen for infrastruktur i Syddanmark, og de to kommuner er indstillet på at afsætte 250.000 kr., således at der er 3,5 mio. kr. til det indledende arbejde. Rapporten om den faste forbindelse mellem Fyn og Als skal ligge klar inden årets udgang.