Regionen sender råstofplanforslag i høring

Syddanmark får brug for råstoffer, når der de kommende år skal bygges veje og nye sygehuse. Region Syddanmark har ansvaret for at sikre, at der er råstoffer nok, og nu skal råstofplanen revideres.

Det er blevet tid til at revidere den eksisterende Råstofplan 2008, der blev vedtaget i februar 2009.

Planen skulle ellers sikre, at der var råstoffer nok i 24 år, men en redegørelse viser, at det kniber i dele af regionen. Derfor har regionsrådet besluttet, at planen skal revideres. Målsætningen er, at områderne Fyn, Trekantområdet, Sydvestjylland og Sønderjylland skal være selvforsynende med sand, grus og sten, så man reducerer transporten af råstofferne.

Grundlag for vækst

I oktober-december 2010 har der været en for-offentlighedsfase, hvor Region Syddanmark har modtaget 56 idéer og forslag til råstofplanen. Heraf 27 ansøgninger til nye graveområder fra lodsejere og entreprenører og en række forslag og synspunkter fra kommuner, organisationer, offentlige institutioner og enkeltpersoner.

- Det er vigtigt, at vi får lavet en plan, der sikrer, at der er råstoffer nok til de kommende års byggerier i regionen. Det gælder både sygehusbyggerierne og infrastrukturen generelt. Det er grundlaget for vækst, siger Lasse Krull (C), der er formand for udvalget for Regional Udvikling.

To informationsmøder

I januar holder Region Syddanmark som en del af høringsfasen to informationsmøder om Råstofplan 2012 i Vejen og i Odense.

Her kan embedsmænd og politikere fra kommuner, samt lodsejere og andre interesserede møde op og diskutere  planforslagets målsætninger og de konkrete graveområder i planforslaget.

Udkastet til Råstofplan 2012 er i høring fra 2. januar til 27. februar.

Der holdes to informationsmøder, hvor interesserede kan høre mere om udkastet.

10. januar 2012 kl. 15-17 på Danhostel i Vejen
11. januar 2012 kl. 15-17 på Odense Congress Center i Odense