Med kniv og gaffel - uden hænder

Jørgen Frederiksen på 65 år sætter sig til rette foran spise-robotten. Med et par fingre griber han om det lille joystick og forsøger at styre den ske og gaffel, der sidder for enden af robottens arm. Han fanger en skumfidus fra tallerknen på bordet og styrer den mod munden.

Jørgen er på besøg i Odense Congress Center, hvor der fra den 15. til 17. september blev udstillet en masse ny teknologi – velfærdsteknologi, der i fremtiden skal benyttes af ældre mennesker, der har brug for hjælp til f.eks. at spise, bevæge sig eller skrive indkøbslisten.

Mere end 2.000 gæster besøgte udstillingen, der var en del af en kæmpe konference om velfærdsteknologi og ældre.

Konference om velfærdsteknologi - Pige bliver fodret af robot Ikke kun Jørgen Frederiksen på 65 år prøvede spise-robotten. Også de unge syntes, at det var spændende at opleve, hvad fremtiden bringer. Foto: Ard Jongsma.

Ny teknologi skal styrke regionen

Konferencen havde besøgende fra hele Europa – erhvervsfolk, politikere og professorer, der alle mødte op for at give deres bud på, hvordan vi i fremtiden håndterer udfordringen med en stigende andel af ældre.

Når antallet af pensionister stiger, og der er færre aktive på arbejdsmarkedet, bliver det en udfordring at tage sig af de ældre – desuden at skabe økonomisk vækst i samfundet. Derfor er det nødvendigt at skabe noget nyt og satse på velfærdsteknologi – især i Syddanmark, hvor mange traditionelle industrierhverv lukker eller flytter til udlandet.

Vi vil selv…

Selv om det kan være overvældende at gå rundt i Odense Congress Center mellem robotter, computere og dingenoter, der kan tænke selv – så skræmmer den nye teknologi ikke Jørgen Frederiksen.

- Jeg vil gerne bestemme selv, så jeg vil hellere bruge denne robot til at spise med frem for at skulle have hjælp af et andet menneske, siger han og understreger, at uafhængighed er meget vigtig for hans generation:

- Jeg vil have min frihed – jeg vil ikke sidde og tygge-tygge-tygge for at nå at blive færdig med min mad, så min hjælper kan komme videre.

Og det er 73-årige Gudrun Jespersen enig i.

- Når man er afhængig af andre, skal man hele tiden vente – eller indrette sit liv efter andre. Det er frustrerende ikke at kunne bestemme selv. Jeg prøvede det i en kort periode, da jeg havde brækket min ryg. Det var meget stressende, fortæller hun.  Konference om velfærdsteknologi - pige fodres af robot Så er det med at gabe op for nu kommer skumfidusen. Foto: Ard Jongsma.

- Når man er afhængig af andre, skal man hele tiden vente – eller indrette sit liv efter andre. Det er frustrerende ikke at kunne bestemme selv. Jeg prøvede det i en kort periode, da jeg havde brækket min ryg. Det var meget stressende, fortæller hun. Konference om velfærdsteknologi - pige fodres af robot Så er det med at gabe op for nu kommer skumfidusen. Foto: Ard Jongsma.

… og vi vil mere!

Robottens arm strækker sig, og skumfidusen befinder sig nu lige ved Jørgen Frederiksens læber. Han ved ikke, hvordan han nu får robotten til at give slip, men er fortrøstningsfuld.

- Hvis jeg blev instrueret, ville jeg vide, hvordan den virker – og i fremtiden bliver den måske endnu bedre, siger han og tilføjer:

- Vores generation stiller store krav – vi forlanger at få den bedste pleje. Og forventningerne hos generationen efter os er sikkert endnu større. Hvis vi bliver syge, vil vi kureres her og nu – og vi er ikke bange for robotter og computerne. De er allerede nu en del af vores hverdag.

Fakta:

• Konferencen AAL Forum 2010 om ældre og velfærdsteknologi blev arrangeret af Region Syddanmark og Odense Kommune. Den strakte sig fra den 15. til den 17. september.

• På konferencen kunne man opleve en masse af den nye teknologi – lige fra robotter, der kan hjælpe i hjemmet til computere, der kan se på dit ansigt, hvis der er noget galt.

• Danske virksomheder omsætter i dag for 41 mia. kr. årligt i velfærdsteknologi og velfærdsservice og har det største markedspotentiale på området – globalt set.