4 ud af 6 vinderprojekter i fælles europæisk samarbejde har syddansk deltagelse

Fire projekter med dansk deltagelse var blandt vinderne, da et fælles EU projekt skulle finde seks projekter, der skal udvikle klimavenlige løsninger regionalt og lokalt - uden at bremse den økonomiske vækst.

Efter en ansøgningsrunde har det europæiske projekt LoCaRe udvalgt seks delprojekter. LoCaRe er et samarbejde mellem seks europæiske regioner, der gennem EU får omkring 32 mio. kr. til arbejdet med at udvikle nye løsninger.

- Det er et stort skulderklap til Region Syddanmark og de meget aktive kommuner og indbyggere, der deltager i klimakampen. Det bliver spændende at se, hvilke lokale energirigtige løsninger, som EUs millioner nu kan bidrage til at udvikle, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

De danske projekter er:

• Vejle Kommunes projekt ”Local Commitment for Low Carbon Planning and Empowerment in Small Communities” handler om inddragelse af borgere i energiplanlægning i landområderne. Partnerne er fra Holland, Italien, Slovenien og Sverige.
  • Odense Kommune er med i to projekter. Det ene ” Volontary Agreements for CO2 Reductions” er et projekt sammen med Miljøforum Fyn og 4 udenlandske partnere fra Italien, Spanien og Sverige. Projektet handler om at samarbejde med virksomhederne om at reducere energiforbrug og påvirkning af klimaet.
  • Det andet, ”ZEROTRADE”, handler om dialog med hhv. detailhandelskæder, forbrugerorganisationer m.m. for at fremme klimarigtige indkøb og varer. Partnerne er fra Italien, Spanien og Slovenien.
  • Sønderborg-projektet ”European Sustainability Ambassadors” handler om uddannelse af ”ambassadører”, som skal bidrage til at engagere borgere, institutioner, elever m.m. i klimaarbejdet. Partnerne er fra Italien, Slovenien og Spanien.

De andre regioner der deltager i LoCaRe er:

• Västra Götaland (Sverige)
  • Asturias (Spanien)
  • Emilia-Romagna (Italien)
  • Gorenjska (Slovenien)
  • Zeeland (Holland)

Region Syddanmark er tovholder og koordinator på projektet.