Tyske intensivsygeplejersker på vej til Region Syddanmark

Tyske intensivsygeplejersker besøger lørdag 16. maj Region Syddanmark som led i regionens indsats for komme manglen på intensivsygeplejersker til livs.

De 16 tyske intensivsygeplejersker skal høre om arbejdet på de danske sygehuse, og planen er, at flest muligt af dem skal ansættes på Sygehus Lillebælt, Odense Universitetshospital og Sydvestjysk Sygehus.

- Vi skal gøre noget ved manglen på intensivsygeplejersker, og vi har gode erfaringer med at rekruttere tysk personale. Ansættelsen af tyske intensivsygeplejersker er en vigtig brik i vores arbejde med at komme problemet med mangel på intensivsygeplejersker til livs. Jeg ser frem til samarbejdet. Det kommer først og fremmest borgere og patienter til gode, men det gavner også de mange medarbejdere, der i dag mangler kollegaer på intensivområdet, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Når intensivsygeplejerskerne har fået tilladelse til at arbejde i Danmark, og deres opsigelsesfrister på deres nuværende jobs er udløbet, kan de hver især begynde på et obligatorisk to måneders intensivt sprogkursus, hvor de også vil blive introduceret til deres nye arbejdsplads i regionen. Det forventes, at de første tyske intensivsygeplejersker kan begynde i august/september.

Stort behov for intensivsygeplejersker

En statusrapport om intensivområdet fra begyndelsen af maj viser, at 212 intensivpatienter i 2008 måtte en tur på landevejene for at blive flyttet fra et sygehus til et andet på grund af pladsmangel. Regionsrådet vedtog samme år at øge antallet af sengepladser på intensivafdelingerne med ni pladser i Odense og to i Esbjerg. Men kun fire af de 11 nye sengepladser er taget i brug, da der indtil videre ikke har været intensivsygeplejersker nok til at bemande alle pladserne.

Og behovet for intensivsygeplejersker er fortsat stort. Antallet af intensivpatienter på landevejene er ikke faldet i de første fire måneder af 2009, hvor i alt 83 intensivpatienter blev flyttet rundt på grund af pladsmangel.

Planen er, at der i alt skal ansættes 40 tyske intensivsygeplejersker. Samtidig arbejder Region Syddanmark på at nå et acceptabelt niveau ved at fordoble antallet af intensiv-uddannelsespladser fra begyndelsen af 2010, så der vil starte 24 elever fire gange om året.

Informationsmødet foregår på Vingstedcentret lørdag 16. maj og varer fra 9.00 til 19.00. Her vil intensivsygeplejerskerne blive informeret om arbejdet på de danske sygehuse, sundhedsvæsenet, samfundet og praktiske detaljer som arbejdsmuligheder til deres ægtefæller, så de kan forberede sig på at bo og arbejde i Danmark.