Vækstforum prioriterer udvikling i yderområder

Syddansk Vækstforum har uddelt 5,5 mio. kr. til at udvikle projekter i regionens yderområder. Projekter, der skal bidrage til at skabe vækst og udvikling i områderne.

• Naturturisme I/S modtager 2,7 millioner kroner til en undersøgelse af mulighederne for en nationalpark i Det Sydfynske Øhav.
  • Ærø Kommune modtager over en million kroner til at undersøge mulighederne for, at udvikle Ærøskøbing Havn.
  • Langelands Kommune modtager en kvart million til en udredning af mulighederne for at udvikle Langelandsfortet til et forsknings- og formidlingsmæssigt fyrtårn i forhold til koldkrigsperioden.
  • Vadehavsområdet og det sydfynske øhav får 800.000 kr. til at indgå i et internationalt projekt om udvikling af kystområder.

Derudover har de fire sydfynske kommuner fået 280.000 kroner til at undersøge, hvordan området bedre kan udnytte det maritime potentiale på Sydfyn.

Sydfyn har en koncentration af maritime virksomheder, uddannelsesinstitutioner og oplevelser. Projektet skal gennem analyser, workshops og dialog afdække nye erhvervsmæssige potentialer for det maritime Sydfyn.

- Hvis vi skal gøre en forskel for at skabe regional balance mellem vækstområderne og yderområderne, er det afgørende at vi får udviklet større, koordinerede satsninger, siger Mikkel Hemmingsen, direktør for regional udvikling i Region Syddanmark.

- Derfor er jeg glad for, at vi har muligheden for at gå ind og samarbejde med kommunerne, allerede når projekterne er i udviklingsfasen.

Direktør Mikkel Hemmingsen: Tlf. 76 63 19 71.