Unge kreative hjerner bidrager til udviklingsplan

Fra mandag aften til onsdag aften i den kommende uge bliver der i Faaborg sat kul på kreative tanker og kreative løsninger. 50 unge syddanskere bliver lukket inde i 50 timer og knokler for at finde på konkrete initiativer, der matcher Region Syddanmarks ambitioner i den regionale udviklingsplan (RUP). En plan, der skal gøre landsdelen til et attraktivt sted at bo, leve, arbejde og drive virksomhed.

Mandag eftermiddag vedtager regionsrådet et forslag til en regional udviklingsplan, som herefter sendes i offentlig høring fra 10. januar til 31. marts 2008. Men allerede nu har regionen indbudt 50 unge fra ungdomsuddannelser i hele Syddanmark til at levere input til planen.
Regionen spørger de unge: Hvis denne plan er vores ambition, hvad skal vi så gøre for at virkeliggøre den?

Tanken bag projektet er, at det er de unge i regionen, der i høj grad skal gennemføre og leve med den endelige udviklingsplan.

I løbet af de 50 timer i Faaborg vil de unge med brug af video, mobilkameraer, teater og ganske sikkert andre løsninger komme med en række af spændende handlingsforslag på regionens plan.

De unges bidrag vil løbende blive lagt ud på internettet på www.ruparena.dk – der åbner mandag aften.
Her kan alle interesserede så kommentere forslagene.

Onsdag formiddag får de unge besøg af politikere, erhvervsfolk, forskere og kunstnere. De vil her give deres umiddelbare kommentarer til de unges forslag.

Ruparena begynder i Vejle

De 50 unge mødes mandag den 3. december i regionsrådssalen i Vejle, hvor de som det første overværer regionsrådets behandling af den regionale udviklingsplan. Herefter kører gruppen i bus mod Faaborg.

Pressen er velkommen til at dække Ruparena og kan kontakte:

• Projektleder Carsten Borch, mobil 26 18 70 02
  • Koordinator Eva Sommer Hansen, Region Syddanmark, mobil 22 50 24 92