Carl Holst holder tre måneders forældreorlov

Carl Holst vil bruge orlovsperioden sammen med sin familie – sin kone Lone og parrets tre børn, Maja, Magnus og Mads – på henholdsvis fire, syv og ni år.

Turen går først til familiens lejlighed på Tenerife. Derfra er det planen at tage på rundrejse i Afrika. Orloven sluttes af på de Kanariske Øer og Tenerife.

Lone Holst tager i perioden orlov fra sit job som folkeskolelærer.

Idéen om Holst-familiens orlov har været undervejs i et års tid.

"Som regionsrådsformand har jeg mange lange arbejdsdage og –weekends. Det betyder for få timer til familien i det daglige", siger regionsrådsformand Carl Holst.

"Til januar har vi i regionsrådet taget det første store skridt omkring sygehusplanen. Det er et godt tidspunkt for mig at trække stikket ud og være sammen med min kone og børn på fuld tid. Det glæder jeg mig til".

Formelt kan en folkevalgt i en kommune eller region ikke tage forældreorlov, så teknisk set er der tale om ferie og afspadsering.

Det er planen, at regionsrådet vælger sin nye fungerende formand på et ekstraordinært regionsrådsmøde i den første januar-uge. Partierne bag konstitueringsaftalen er enige om at foreslå, at rådets 1. næstformand Poul-Erik Svendsen (S) vælges som fungerende regionsrådsformand i orlovsperioden.

Yderligere oplysninger fås hos:

• Regionsrådsformand Carl Holst, mobil 40 32 52 10
  • 1. næstformand for regionsrådet, Poul-Erik Svendsen, mobil 29 20 12 00