I morgen ankommer Tour de France til Region Syddanmark

Det er kulminationen på en mangeårig indsats, når Tour de France-feltet ruller ind i Nyborg i morgen og i overmorgen tager turen fra Vejle til Sønderborg.

Allerede i 2015 lød startskuddet for samarbejdet om at trække Tour de France til Danmark. Dengang var ambitionen at tiltrække verdens største cykelløb i 2018 – alternativt i 2019 eller 2020 – men der skulle vise sig at være bump på vejen.

I 2019 blev det offentliggjort, at Danmark skulle afholde Grand Départ – som starten af Tour de France hedder – i 2021, men på grund af COVID-19 blev det udsat til 2022.

Nu er det dog ganske vist – Tour-karavanen ruller ind i Nyborg og dermed i Region Syddanmark i morgen.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) siger:

- Det er fantastisk, at et lille land som Danmark kan tiltrække en af verdens største sportsbegivenheder. Det vidner om en stor og fokuseret indsats fra alle samarbejdspartnere og fra alle lag – kommunalt, regionalt og nationalt – så det er virkelig på alle niveauer, der er blevet arbejdet på det, siger hun og fortsætter:

- Jeg er begejstret for, at vi som den eneste danske region er involveret i hele to etaper af verdens største cykelløb. Det giver alle borgere mulighed for at deltage i cykelfesten – uanset om man er bosat på Fyn eller i Syd- og Sønderjylland. Jeg håber, at så mange som muligt vil deltage, for det er en mulighed, der nok kun kommer én gang i livet.

Cykling for både professionelle og motionister

Udover at støtte op om tiltrækningen af Tour de France til Syddanmark har regionsrådet også bevilget midler til andre aktiviteter op til touren. Det gælder eksempelvis Tour de Syd, hvor motionister kunne prøve kræfter med hele eller dele af den syd- og sønderjyske Tour de France-rute.

Formand for Udvalget for Regional Udvikling Michael Nielsen (K) siger:

- Vi vil gerne invitere så mange som muligt til at være en del af Tour de France og den folkefest, det leder op til. Derfor var det nærliggende at støtte motionscykelløb i regionen via midler fra Kulturpuljens temapulje ”En region i bevægelse”.

- Jeg håber, at både Tour de France og motionscykelløbene kan være med til at inspirere flere syddanskere til at tage cyklen, når det bliver hverdag igen. De senere år er der desværre blevet færre og færre, der tager cyklen, og derfor er vi gået sammen med de syddanske kommuner i Cykelalliance Syd og Cykelforum Fyn for at styrke cyklismen i regionen. Det er jo både en billig og sund transportform, og jeg er sikker på, at mange vil kunne få smag for det, hvis de gav det et forsøg.

Fakta om de to syddanske etaper

2. etape: Roskilde – Nyborg
Rytterne kører først gennem maleriske landskaber langs fjorde og over bakker for på etapens sidste 20 km at køre over Storebæltsbroen. Når de krydser bæltet, kommer vinden derfor til at spille en helt afgørende rolle. Holdkaptajnerne må således sætte deres lid til holdets kollektive styrke og opofrelsen hos den enkelte rytter på holdet.

Det forventes, at det bliver et opsplittet felt, der krydser målstregen i Nyborg, og at tidstabene får stor betydning for, hvem der må køre videre i den gule trøje, og for det endelige samlede klassement. Sejren kan meget vel gå til en af de stærke sprintere i feltet.

3. etape: Vejle – Sønderborg
Dagen starter med en rundtur i Vejle-området, hvor især de danske ryttere vil vide, at man ikke kan tage fejl af de korte, men stejle stigninger.

Rundturen kører forbi Jelling og de UNESCO-bevarede Jelling-monumenter, der er rejst i 965 af Harald Blåtand. I 2022 bliver området formentlig affyringsrampe for ambitiøse udbrydere.

Midt på etapen kommer dagens eneste pointspurt og dagens anden UNESCO-bevarede seværdighed, Christiansfeld.

Slutningen vil sandsynligvis byde på en kamp mellem feltet og udbryderne om etapesejren ind igennem Aabenraa og frem mod målbyen Sønderborg. Der er mindre sandsynlighed for forstyrrende sidevind end dagen før, så for sprinterholdene er 3. etape en dag, hvor det ikke må gå galt.