Region Syddanmark klar til at vaccinere sårbare ældre borgere i eget hjem

Sårbare ældre borgere over 65 år, som ikke selv kan transportere sig til et vaccinationssted, vil i løbet af de kommende dage blive kontaktet og tilbudt vaccination i eget hjem med vaccinen fra Pfizer/BioNTech.

Region Syddanmark og de 22 kommuner gør nu en særlig indsats over for de sårbare ældre, der af forskellige årsager ikke har haft mulighed for at blive vaccineret endnu.

Kommunerne er allerede i fuld gang med at ringe til borgere i målgruppe 2 og 3 og tilbyde dem hjælp til at blive vaccineret.

Målgruppe 2 og 3 omfatter henholdsvis personer over 65 år, som modtager praktisk hjælp og personlig pleje i hjemmet, samt alle ældre over 85 år.

- Nogle har brug for hjælp til at booke en tid eller hjælp til transport, men vi har også en gruppe immobile borgere, som ikke kan transportere sig til et af vaccinationsstederne. Dem kan vi nu tilbyde vaccination i eget hjem, hvis de ønsker det, siger Kurt Espersen, koncerndirektør i Region Syddanmark.

Hjemmevaccination af sengeliggende

Nogle borgere har behov for vaccination i eget hjem. Det er hovedsageligt borgere, der er svært immobile og typisk sengeliggende, og vil derfor alternativt skulle transporteres med liggende transport til et vaccinationssted.

Allerede fra i dag er Region Syddanmark begyndt at vaccinere immobile ældre over 65 år i eget hjem i Esbjerg Kommune. Vaccinationen vil enten blive givet af læger og sygeplejersker fra regionen eller af praktiserende læger.

Borgere i de to særligt sårbare grupper vil blive kontaktet telefonisk af hjemkommunen. Man behøver altså ikke selv at ringe til kommunen.

Koncerndirektør Kurt Espersen – kan kontaktes via presserådgiver Carsten Bruun.

Presserådgiver

Carsten Bruun