Region Syddanmark tilbyder masser af muligheder for COVID-19-vaccination

Syddanskere over 40 år, der har modtaget 2. vaccination mod COVID-19 for mindst 4,5 måneder siden, kan nu bestille tid til 3. vaccination. Det er ikke nødvendigt at vente på den formelle invitation til revaccination lander i den digitale postkasse. Der skal dog være gået 4,5 måned fra det 2. stik, før man er oprettet i systemet og kan booke tid til en vaccine. Regionen tilbyder i den forbindelse mange forskellige muligheder for at blive revaccineret.

Det skal gå hurtigt nu. Så mange syddanskere som overhovedet muligt skal revaccineres inden nytår. Derfor har Sundhedsministeriet i dag meldt ud, at alle danskere over 40 år kan blive revaccineret efter 4,5 måneder.

Det er ikke længere et krav, at man har modtaget en formel invitation i den digitale postkasse. Der skal dog være gået 4,5 måneder for alle over 40 år, før det er muligt at blive revaccineret. På dag 140 efter 2. stik kan man, ifølge Sundhedsstyrelsen, gå ind på vacciner.dk og booke tid eller møde op til drop-in-vaccination på de steder, der tilbyder drop-in.

sundhed.dk eller i Coronapas-app’en fremgår det, hvornår man fik 2. vaccinationsstik. Hvis man skifter til den internationale version på knappen med et fly i det øverste højre hjørne, kan man få oplyst præcist, hvor lang tid der er gået siden 2. stik.

Koncerndirektør i Region Syddanmark Kurt Espersen siger:

- Det er utrolig vigtigt, at så mange syddanskere som overhovedet muligt bliver revaccineret mod COVID-19 nu. Derfor anbefaler vi, at man lader sig vaccinere hurtigst muligt – og vi arbejder målrettet på at tilbyde borgerne så mange muligheder for at blive vaccineret som muligt. Hvis man kan få en hurtigere tid, end den man i forvejen har booket, så tag endelig imod den. Bare husk at melde afbud til den oprindelige aftale.

Her kan man blive vaccineret i Region Syddanmark

I Region Syddanmark kan man på nuværende tidspunkt blive vaccineret følgende steder:

Der er rigtig mange, der gerne vil bestille tid til vacciner netop nu, og det giver desværre i perioder lange ventetider eller kø på både vacciner.dk og på regionens corona-hotline. Hvis man oplever lang ventetid, så prøv eventuelt senere.

Der kan også opstå kø i forbindelse med selve vaccinationen – især til drop-in-vaccination hos Carelink. Regionen håber, at borgerne har forståelse for, at det store antal invitationer, der sendes ud i dagene op mod jul og nytår betyder, at man skal væbne sig med lidt ekstra tålmodighed, når man tager afsted til vaccination.

(Opdateret: 14. december for at understrege, hvor man blive vaccineret med drop-in).