Svendborg sygehus skærper profilen med diagnostisk center

Regionsrådet samler ekspertisen fra de to diagnostiske centre på Fyn i ét center på Svendborg Sygehus. Det sker for at sikre patienter, der mistænkes for alvorlig sygdom, der kan være kræft, hurtigere udredning og for at udvikle Svendborg Sygehus som specialsygehus.

Alle fynske patienter, der har uspecifikke symptomer, hvor der er mistanke om alvorlig sygdom, der kan være kræft eller anden sygdom, der kræver hurtig undersøgelse og behandling skal fra 1. maj 2017 udredes på Diagnostisk Center OUH på Svendborg Sygehus.

Det står klart efter regionsrådet i dag har besluttet, at de to nuværende diagnostiske centre på Fyn - i Svendborg og i Odense – lægges sammen for at samle ekspertisen.

Formanden for sundhedsudvalget i Region Syddanmark, Poul-Erik Svendsen (S), siger:

- Med sammenlægningen skærper vi sygehusets profil og sætter en fed streg under, at vi ser Svendborg Sygehus spille en stor og vigtig rolle, når det overgår til at blive specialsygehus. Ved at samle ekspertisen i ét center styrker vi hele funktionen til gavn for både patienterne, medarbejderne og sygehuset.

Sammedagsudredning og mere forskning

Diagnostisk Center OUH vil blandt andet arbejde på at gennemføre samme-dagsudredning, øge samarbejdet med praksissektoren, styrke forskningsindsatsen og anvende telemedicinske løsninger.

Centeret har også ambitioner om, at det med tiden skal udvides med andre patientgrupper og specialer og vil kontinuerligt arbejde for, at uafklarede patienter bliver afklaret inden for kort tid.

Peder Jest, der er direktør på OUH, siger:

- Patienter, der venter på en diagnose, er i en utryg limbotilstand, som vi som sygehus skal gøre alt for at gøre som kortvarig som muligt. Diagnostisk Center OUH er et eksempel på sammensmeltningen af Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus som ét hospital, hvor vi anvender ressourcerne optimalt og ud fra patientens behov. På Svendborg Sygehus vil patienter og pårørende møde engageret og kompetent personale i et specialsygehus med opdateret apparatur og kort ventetid på laboratorieprøver.

Sammenlægningen af centrene forventes at blive budgetneutral, og sammenlægningen træder i kraft fra 1. maj 2017

FAKTABOKS

• Den nuværende Diagnostiske Center i Svendborg ser årligt 2.000 patienter.
  • 600-700 patienter kommer med mistanke om alvorlig sygdom som kan være kræft.
  • Fremover vil Diagnostisk Center OUH modtage yderligere godt 500 patienter – hvor 400 patienter har mistanke om alvorlig sygdom, der kan være kræft og godt 100 har metasatser uden kendt primær tumor.

Yderligere oplysninger:

Udvalgsformand Poul-Erik Svendsen (S), Sundhedsudvalget, Region Syddanmark, telefon 2920 1200
Direktør Peder Jest, Odense Universitetshospital-Svendborg Sygehus, tlf. 4082 7341

Kontaktoplysning