Dorthe Crüger ny administrerende direktør på Sygehus Lillebælt

Region Syddanmark ansætter Dorthe Crüger som ny administrerende sygehusdirektør på Sygehus Lillebælt.

Region Syddanmark har i dag ansat Dorthe Crüger som ny administrerende sygehusdirektør på Sygehus Lillebælt, der omfatter sygehusene i Kolding, Vejle, Middelfart, Fredericia og Give. Hun er 50 år og kommer fra en stilling som lægelig direktør på samme sygehus.

I sit nye job får Dorthe Crüger sammen med de øvrige direktører i direktionen det overordnede ansvar for ledelsen af Sygehus Lillebælt. Sygehusenheden er Region Syddanmarks næststørste sygehus med omkring 60.000 indlagte patienter hvert år, 4.300 fuldtidsmedarbejdere og et samlet budget på 3,1 mia. kr.

Direktionen på Sygehus Lillebælt skal fortsat bestå af tre direktører, så der går med det samme en proces i gang for at finde en tredje direktør.

- Sygehus Lillebælt er kommet langt med at realisere visionen om at være patienternes sygehus, og Dorthe Crüger har om nogen været bannerfører for at sætte patienterne i centrum i deres møde med sygehuset. Derfor er jeg overbevist om, at hun er den rette til at fastholde og udvikle Sygehus Lillebælts rigtig gode kurs på dette felt. Indenfor forskning har sygehuset også markeret sig stærkt. Også her er Dorthe Crüger gået foran. Samtidig er sygehuset kendt for at have godt styr på økonomien. Det skal også fortsat være et fokusområde, siger Jens Elkjær, der som sundhedsdirektør i Region Syddanmark bliver Dorthe Crügers nærmeste leder.

Afløser Niels Nørgaard Pedersen

I stillingen afløser Dorthe Crüger Niels Nørgaard Pedersen, som 1. marts 2015 begyndte i jobbet som administrerende direktør på Odense Universitetshospital.

- Jeg har en drøm om at sygehuset i højere grad bliver patienternes. Det er patienterne og de pårørende, det drejer sig om.  Man taler meget om standardiseret behandling - alle skal have det samme tilbud - men det må ikke stå i vejen for at behandlingen er tilpasset den enkelte patients ønsker og behov. Jeg har gennem de sidste knap fem år sammen med dygtige ledelseskolleger og medarbejdere vist, at vi kan forny os og skabe Patienternes Sygehus. Det er et arbejde, jeg glæder mig til at fortsætte som administrerende direktør, siger Dorthe Crüger.

Dorthe Crüger begynder i sit nye job 1. april 2015.

Der var 14 ansøgere til stillingen.

Fakta

Direktionen på Sygehus Lillebælt kommer også fremover til at bestå af tre direktører.  Dorthe Crüger som administrerende direktør, sygeplejefaglig direktør Helle Adolfsen og en tredje direktør, som Region Syddanmark nu går i gang med at søge.
De refererer alle direkte til sundhedsdirektøren i Region Syddanmark, Jens Elkjær.

Sygehus Lillebælt har et samlet budget på cirka 3,1 mia. kr., cirka 60.000 indlagte patienter årligt og over 500.000 ambulante besøg. Sygehuset beskæftiger cirka 4.300 medarbejdere omregnet til fuldtidsstillinger.

Sygehus Lillebælt består af akutsygehuset i Kolding, specialsygehuset i Vejle, der har kræftbehandling som fokusområde, specialsygehuset i Middelfart, der har rygbehandling som fokusområde og sygehusene i Fredericia og Give.

Fakta om Dorthe Crüger i uddrag

1992: Cand. Med., Aarhus Universitet.

1998: Ph.d, Aarhus Universitet.

2008: Master of Health Management, Copenhagen Business School.

Erhverv

2010 -2015: Lægelig direktør, Sygehus Lillebælt

2009 – 2010: Cheflæge, Regionshospitalet Horsens

2006 – 2009: Specialechef og ledende overlæge, Klinisk Genetisk Afdeling,
Sygehus Lillebælt og forskningslektor ved Institut for Regional
Sundhedsforskning, SDU

2005 – 2006: Overlæge, Klinisk Genetisk Afdeling, Vejle Sygehus

2003 – 2005: Specialeansvarlig overlæge i cancergenetik, Clinical Genetics
Unit, Birmingham Women’s Hospital, UK og Honoury Senior
Lecturer, Medical Faculty, Division of Reproductive and Child
Health, University of Birmingham.

Dorthe Crüger er gift og har fire børn. Hun bor i et stort gammelt hus midt i Horsens og holder af at bruge sin sparsomme fritid på familien og i haven, hvor hun kobler af og samler ny energi ved at luge og pusle om sine roser.

Sundhedsdirektør Jens Elkjær, Region Syddanmark, mobil 29 46 71 25

Ny administrerende sygehusdirektør på Sygehus Lillebælt, Dorthe Crüger, mobil 24 45 37 64