Niels Nørgaard Pedersen ny administrerende direktør på OUH

Region Syddanmark ansætter Niels Nørgaard Pedersen som ny administrerende sygehusdirektør på Odense Universitetshospital.

Region Syddanmark har i dag ansat Niels Nørgaard Pedersen som ny administrerende sygehusdirektør på Odense Universitetshospital/Svendborg Sygehus.

Niels Nørgaard Pedersen er 50 år og kommer fra en stilling som administrerende sygehusdirektør på Sygehus Lillebælt – en anden af Region Syddanmarks fire somatiske sygehusenheder.

I sit nye job får Niels Nørgaard Pedersen sammen med de øvrige fem direktører i direktionen det overordnede ansvar for ledelsen af OUH, der er et af landets største sygehuse med knap 100.000 indlagte patienter hvert år, flere end 10.000 medarbejdere og et samlet budget på 6,2 mia. kr.

- OUH er inde i en rivende udvikling og har på det seneste markeret sig som ét af landets førende universitetshospitaler, når vi taler behandlingskvalitet, forskning og en økonomi i balance. Jeg har tillid til, at Niels Nørgaard Pedersen med mange års erfaring som topleder er den rette person til at videreføre strategien, som har bragt sygehuset så langt, siger Jens Elkjær, der som sundhedsdirektør i Region Syddanmark bliver Niels Nørgaard Pedersens nærmeste leder.

Afløser Jane Kraglund

I stillingen afløser Niels Nørgaard Pedersen, Jane Kraglund som 1. januar begyndte i jobbet som universitetsdirektør på Aarhus Universitet.

- OUH/Svendborg Sygehus er en spændende organisation, der har udviklet sig markant i de senere år. Det er med yderligere ambitioner og visioner for de fynske og syddanske patienter, at jeg vil gå ind i jobbet som administrerende sygehusdirektør. At være universitetssygehus forpligter - især i forhold til patienter og forskning. Den forpligtigelse skal vi løfte. OUH/Svendborg Sygehus skal også i fremtiden være det rigtige valg for patienter, personale, forskere og samarbejdspartnere, siger Niels Nørgaard Pedersen.

Niels Nørgaard Pedersen begynder i sit nye job 1. marts 2015.

Stillingen som administrerende sygehusdirektør på Sygehus Lillebælt vil blive slået op snarest muligt.

Fakta

Udover den administrerende direktør består direktionen på Odense Universitetshospital/Svendborg Sygehus af direktør Peter Fosgrau, direktør Kim Brixen, direktør Judith Mølgaard, direktør Jens Peter Steensen og direktør Peder Jest.

De refererer alle direkte til sundhedsdirektøren i Region Syddanmark, Jens Elkjær.

Odense Universitetshospital har et samlet budget på 6,2 mia. kr., cirka 92.000 indlagte patienter årligt og over 1,1 mio. ambulante besøg. Hospitalet beskæftiger cirka 9.400 medarbejdere omregnet til fuldtidsstillinger.

Udover selve universitetshospitalet i Odense hører sygehusene i Svendborg, Nyborg, Ringe og Ærø også til i sygehusenheden Odense Universitetshospital/Svendborg Sygehus.

Fakta om Niels Nørgaard Pedersen i uddrag

1991: Cand. Scient. oecon (matematik og økonomi) ved Odense Universitet

Siden 1994 diverse lederuddannelse for eksempel Vejle Amts fælles lederuddannelse og Kursus i offentlig ledelse (Kiol).

Erhverv

1991-1995: Vejle Amts sundhedsforvaltning (fuldmægtig og vicekontorchef)

1995-1997: Konsulent i Lisberg Management, Offentlig sektorgruppen

1997-2005: Vejle Amts sundhedsforvaltning – i forskellige lederstillinger

2005- 2008: Hospitalsdirektør, Regionshospitalet Horsens, Brædstrup og Odder

2008-2015: Administrerende sygehusdirektør på Sygehus Lillebælt, som består af sygehusene i Vejle, Kolding, Fredericia, Middelfart og Give.

Siden 2011 har Niels Nørgaard Pedersen været medlem af Bestyrelsen for Syddansk Universitet.

Niels Nørgaard Pedersen bor i Vejle sammen med sin kone Anne Birgitte. Parret har tre børn. Fritiden bruger Niels og familien blandt andet på aktiviteter som løbeture, (kap)sejlads, skiløb og fodbold.

Sundhedsdirektør Jens Elkjær, Region Syddanmark, mobil 29 46 71 25

Ny administrerende sygehusdirektør på OUH, Niels Nørgaard Pedersen, mobil 20 28 20 71