Charlotte Rosenkrantz Josefsen ny direktør for psykiatrisygehus

Region Syddanmark har pr. 1. august ansat Charlotte Rosenkrantz Josefsen som administrerende direktør for regionens psykiatrisygehus.

Charlotte Rosenkrantz Josefsen er 45 år og kommer fra en stilling som socialchef for psykiatri- og socialområdet i Region Midtjylland. Charlotte Rosenkrantz Josefsen er uddannet cand.merc. og har solid erfaring med økonomistyring og ledelse.

- Charlotte er en dygtig leder, der har vist sig i stand til at gennemføre forandringer og skabe ejerskab i organisationen, samtidig med at hun har holdt styr på økonomien. Hun har desuden udpræget sans for at skabe gode samarbejdsrelationer – også på tværs af sektorer, siger psykiatri- og socialdirektør i Region Syddanmark, Jacob Stengaard Madsen og fortsætter:

- Jeg ser meget frem til samarbejdet. Jeg er sikker på, Charlotte får succes i jobbet, og det har psykiatrien i Region Syddanmark brug for. Som menneske har Charlotte de helt rigtige kvaliteter i forhold til stillingen: Hun er stærk til relationer, ansvarsfuld og ordentlig, og så brænder hun for psykiatri- og socialområdet. Det er tydeligt, når man taler med hende, og det smitter af på hendes omgivelser og hendes arbejde.

Charlotte Rosenkrantz Josefsen afløser psykiatrisygehusets tidligere administrerende sygehusdirektør, Peter Henriksen, der fratrådte sin stilling i foråret.

Psykiatri i udvikling

Charlotte Rosenkrantz Josefsen bliver en del af sygehusledelsen, og hun kommer til at arbejde sammen med lægefaglig direktør Anders Meinert Pedersen og sygeplejefaglig direktør Ole Ryttov. Det er sygehusledelsens opgave at gennemføre psykiatriplanens anbefalinger og sikre sammenhængende patientforløb og behandling af høj kvalitet. Sygehusledelsen er ansvarlig for sygehusets økonomi og for psykiatrien som en attraktiv arbejdsplads.

De væsentligste succeskriterier i jobbet er knyttet til at føre psykiatriplanen ”Fremtidens Psykiatri” ud i livet og nå frem til en psykiatri kendetegnet af bedre kvalitet og større sammenhæng, tilgængelighed og effektivitet.

I de kommende år investerer regionsrådet massivt i psykiatrien i Region Syddanmark. Der opføres psykiatriske afdelinger i Middelfart, Esbjerg, Aabenraa, Vejle og Odense. Der skal gennemføres en ny struktur for behandlingspsykiatrien, og samarbejdet mellem psykiatrien, kommunerne, de praktiserende læger og regionens sygehuse skal styrkes yderligere.

- Jeg glæder mig meget til at lære ledere og medarbejdere i psykiatrien at kende og at føre psykiatriplanen ud i livet sammen med dem. Region Syddanmark har et godt udgangspunkt, men der er også store kommende udfordringer. Jeg ser frem til, i dialog med ledere og medarbejdere, at være med til at træffe og gennemføre de nødvendige beslutninger, så psykiatriområdet i Region Syddanmark fortsat udvikles i overensstemmelse med de politiske mål på området, siger Charlotte Rosenkrantz Josefsen.

Charlotte Rosenkrantz Josefsen bor i Viby ved Aarhus. Hun er gift og har to børn på henholdsvis 13 og 15 år.

Der var syv ansøgere til stillingen som administrerende direktør for psykiatrisygehuset i Region Syddanmark.

Fakta om Charlotte Rosenkrantz Josefsen i uddrag:

Uddannelse

2011-2012: KIOL Executive, uddannelsesforløb i offentlig ledelse, udbudt af professionshøjskolen Metropol.
2007: Uddannelsesforløb om nye krav til økonomistyring i regionerne, Aalborg Universitet
1997: HD-enkeltfag, design og drift af effektive organisationer
1995: Cand.merc., økonomistyring og regnskabsvæsen, Handelshøjskolen i Aarhus
1992: HA, Handelshøjskolen i Herning

Erhverv

2009-2013: Socialchef for psykiatri- og socialområdet, Region Midtjylland
2007-2009: Distriktschef i distrikt syd, Region Midtjylland
2006-2007: Kontorchef i distrikt syd, Region Midtjylland
2005-2006: Senior Manager i konsulent- og revisionsfirmaet KPMG
2004-2005: Vicekontorchef i uddannelses- og arbejdsmarkedsafdelingen, Århus Amt
1994-2004: Fuldmægtig, Århus Amt
Charlotte Rosenkrantz Josefsen har desuden gennemført en række ledelsesudviklingsforløb og kurser inden for blandt andet offentlig ledelse.

Fakta om psykiatrisygehuset i Region Syddanmark:

Psykiatrisygehuset i Region Syddanmark er et af regionens fem sygehuse. Det ledes af en sygehusledelse, der består af en administrerende sygehusdirektør, en lægefaglig direktør og en sygeplejefaglig direktør.

Sygehuset har afdelinger og funktioner spredt over hele regionen og tæller blandt andet seks voksenpsykiatriske afdelinger, tre børne- og ungdomspsykiatriske afdelinger og 13 lokalpsykiatrier. Sygehuset beskæftiger 3.000 medarbejdere og har et budget på 1,55 mia. kr. Hvert år er omkring 33.000 syddanskere i kontakt med sygehuset.

Yderligere oplysninger

Jacob Stengaard Madsen, psykiatri- og socialdirektør i Region Syddanmark, mobil 29 20 10 20
Charlotte Rosenkrantz Josefsen, kommende administrerende sygehusdirektør for psykiatrisygehuset i Region Syddanmark, mobil 30 60 03 48.