Rygcenter i Middelfart styrkes

Odense Universitetshospitals Ortopædkirurgisk Afdeling i Middelfart flytter til Odense og efterlader dermed plads til, at det regionale rygcenter i Middelfart styrkes yderligere.

Til sommer kan Rygcenter Syddanmark i Middelfart udvide kapaciteten, når Odense Universitetshospitals (OUH) Ortopædkirurgisk Afdeling flytter fra Middelfart Sygehus til OUH. Rygcentret kommer dermed et skridt nærmere målsætningen om at samle den regionale rygkirurgi i Middelfart og samtidig styrke den rygmedicinske behandling. Regionsrådet har godkendt flytningen, som forventes at ske 1. juli 2012.

- Vi har længe været i gang med at samle rygbehandlingen, og nu får vi muligheden for at styrke den yderligere til glæde for de mange borgere, der har problemer med ryggen, siger Stephanie Lose (V), som er formand for regionens innovationsudvalg.

Store ambitioner

Tilbage i december 2007 godkendte regionsrådet en plan, hvoraf et af elementerne var, at Sygehus Lillebælt skulle overtage Middelfart Sygehus fra OUH med henblik på at omdanne sygehuset til et regionalt rygcenter.

Siden Rygcenter Syddanmark åbnede 1. september 2009, har ambitionerne været høje for at samle og styrke den regionale rygbehandling. Med flytningen styrkes rygkirurgien for at realisere ambitionen om 1.200 operationer årligt på Middelfart Sygehus. Samtidig udvides det rygmedicinske område med flere ambulatorier, så centret kan modtage endnu flere nye patienter.

Rygcenter Syddanmark har i dag omkring 35.000 årlige ambulante besøg, men håbet er, at man på sigt kan nå op på 50.000 årlige ambulante besøg.

Jobgaranti til ansatte

Omkring 68 medarbejdere forventes at blive berørt af flytningen af OUHs Ortopædkirurgisk Afdeling til Odense. Region Syddanmark har givet alle medarbejdere en jobgaranti. Den betyder, at ingen bliver afskediget på grund af lukning eller flytning, men derimod får tilbudt et job på et af de andre sygehuse.

En stor del af medarbejderne vil få tilbudt ansættelse på Sygehus Lillebælt, mens resten tilbydes arbejde på OUH.

Yderligere informationer:

Stephanie Lose (V), formand for innovationsudvalget i Region Syddanmark, mobil 2533 0982

Jens Elkjær, sundhedsdirektør i Region Syddanmark, mobil 2946 7125