International konference til Kolding

Cape Town i Sydafrika, New Delhi i Indien, Auckland i New Zealand og Baskerlandet i Spanien. Den globale klyngekonference, der arrangeres af The Competitiveness Institute (TCI), har været vidt omkring de seneste år. I 2013 kommer den til Region Syddanmark med Kolding som værtsby.

Region Syddanmark har i samarbejde med blandt andet REG X – det danske klyngeakademi, Syddansk Universitet og Trekantområdet Danmark vundet værtskabet for verdens største klyngekonference. Hvert år samles op mod 300 klyngepraktikere, offentlige beslutningstagere, forskere og andre eksperter i klynger og konkurrenceevne til en global konference.

Konferencen løber over fire dage, som indledes med ekskursioner og virksomhedsbesøg. På den måde får en bred skare af internationale eksperter set nærmere på de syddanske styrker inden for erhvervsudvikling. De får også et indblik i det unikke samarbejde og styrker på tværs af grænsen i den dansk-tyske region.

Øger kendskabet

- Jo bedre kendskab omverdenen har til regionens kompetencer inden for offshore, energieffektivitet, velfærdsteknologi og oplevelsesøkonomi, jo bedre chancer har regionens virksomheder for at kunne afsætte varer og serviceydelser uden for landets grænser. Det kan konferencen medvirke til, siger Mikkel Hemmingsen, der er formand for styregruppen i REG X og regionsdirektør, Region Syddanmark.

- At vi har vundet værtskabet skyldes ikke mindst indsatsen fra REG X – det danske klynge akademi, som Syddansk Vækstforum har været med til at oprette til blandt andet at høste den nyeste viden inden for klyngeudvikling.

Stor opmærksomhed

- Vi har senest set det med Horsens som værtsby for det danske EU formandskab, at internationale konferencer og begivenheder er med til at give en by eller et område stor opmærksomhed. Det er jeg sikker på, at TCI-konferencen også vil give Trekantområdet og Kolding i 2013, selvom målestoksforholdet er lidt et andet end EU-formandskabet, siger Jørn Pedersen (V), borgmester i Kolding og formand for Trekantområdet Danmark.

Bag ansøgningen om værtskabet står Region Syddanmark, REG X – det danske klynge akademi, Syddansk Universitet, Trekantområdet Danmark og Vækstcenteret – succes for den dansk-tyske region.

REG X – det danske klynge akademi har med dets stærke internationale netværk spillet en stor rolle i det professionelle ansøgningsarbejde, der har sikret konferencen til Danmark.

Fakta

TCI står for The Competitiveness Institute. Det er et globalt netværk af praktikere inden for klynger, konkurrenceevne og innovation. Medlemsbasen består derfor primært af klyngefacilitatorer, erhvervseksperter og politiske beslutningstagere. TCIs årlige globale klyngekonference er netværkets flagskib. Konferencen tiltrækker hvert år ca. 300 klyngepraktikere og -eksperter.

Temaet for konferencen er Strategisk Innovationsalliancer med fokus på at fremme samarbejdet om innovation mellem virksomheder, myndigheder og videnmiljøer i klynger.

Konferencen finder sted den 3.-6. september 2013.

Yderligere oplysninger fås hos:

Mikkel Hemmingsen, formand for styregruppen i REG X og regionsdirektør, Region Syddanmark, tlf. 2920 1975

Jørn Pedersen (V), borgmester i Kolding og formand for Trekantområdet Danmark, tlf. 5148 2738

Lotte Langkilde, Leder af REG X – det danske klyngeakademi, tlf. 6550 1352