Sygehus Sønderjylland vender underskud til overskud

Sundhedspersonalet på Sygehus Sønderjylland har de seneste år kæmpet en indædt kamp for at kunne fremvise sorte tal på bundlinjen. Specielt 2008 var et hårdt år med et merforbrug på omkring 100 millioner, men i 2009 har kraftig aktivitetsforøgelse, ændrede arbejdsgange sammen med økonomisk tilbageholdenhed på alle områder givet et plus i regnskaberne på omkring halvanden million.

Det er saftsusem godt gået, lød det bl.a. fra regionsrådsformand Carl Holst (V) til økonomidirektør, Thomas Maschoreck, og resten af personalet på Sygehus Sønderjylland, som har formået at vende et underskud i 2008 til et overskud i 2009. I sølvægget gemte der sig lakridshjul, som symbol på, at det bare kører for Sygehus Sønderjylland. Foto: Jakob Fynsk

- Jeg er meget tilfreds med Sygehus Sønderjyllands indsats, og sønderjyderne er et godt eksempel på, hvordan man kan drive et sygehus med fornuft og dermed skabe holdbare økonomiske resultater, fortæller sundhedsdirektør i Region Syddanmark, Jens Elkjær.

På Sygehus Sønderjylland glæder man sig så meget over resultatet, at økonomichef Thomas Maschoreck tager turen fra det sønderjyske til Vejle for at overbringe det gode budskab til regionsrådsformand Carl Holst (V), sundhedsdirektør Jens Elkjær og økonomidirektør Mogens Sehested Kristensen.

Økonomidirektør på Sygehus Sønderjylland, Thomas Maschoreck, og sundhedsdirektør i Region Syddanmark, Jens Elkjær. Foto: Jakob Fynsk

Økonomidirektør på Sygehus Sønderjylland, Thomas Maschoreck, og økonomidirektør i Region Syddanmark, Mogens Sehested Kristensen. Foto: Jakob Fynsk

En rejse der bringer minder om den græske løber, der foretog den legendariske løbetur fra Marathon til Athen for at fortælle om grækernes sejr over perserne.

- Det var et løfte, som jeg gav oversygeplejerskerne i Sygehus Sønderjylland i sin tid; når der var styr på økonomien, så ville jeg løbe til Vejle med det gode budskab. Nu har jeg desværre ikke haft tid til at løbetræne hele sidste år på grund af arbejde, så jeg har suppleret løbeskoene med rulleskøjter og løbehjul, fortæller økonomichefen.

Økonomidirektøren på Sygehus Sønderjylland, Thomas Maschoreck, tog turen fra det sønderjyske til Vejle på rulleskøjter, løbehjul og til fods for at overrække det gode budskab.  Foto: Jakob Fynsk

Økonomidirektøren på Sygehus Sønderjylland, Thomas Maschoreck, tog turen fra det sønderjyske til Vejle på rulleskøjter, løbehjul og til fods for at overrække det gode budskab. Foto: Jakob Fynsk

Thomas Maschoreck løb i lørdags fra Aabenraa til Haderslev på rulleskøjter, søndag på løbehjul fra Haderslev til Kolding og mandag den 31. maj mellem klokken 11:30 og 12:00 ankommer økonomichefen så løbende til Regionshuset i Vejle.

Den skrantende økonomi betød, at Sygehus Sønderjylland måtte foretage væsentlige justeringer på personalesiden, og det har nu vist sig som et fornuftigt tiltag.

- Vi har blandt andet sparet 32 millioner på eksterne vikarer og reduceret overarbejdet med 50 procent. Derudover har vi haft øget aktivitet, som er blevet belønnet, fortæller Thomas Maschoreck.

Ledelsen på Sygehus Sønderjylland har ifølge økonomichefen kontinuerligt haft fingeren på pulsen og haft ugentlige møder med afdelingerne for at sikre den gode udvikling.