Skip til primært indhold

Ni fynske kommuner indgår delingsaftaler med Region Syddanmark

Region Syddanmark overtager fra 1. januar 2027 en række sundhedsopgaver fra kommunerne. Nu har de ni kommuner, der hører under Sundhedsråd Fyns geografiske område, aftalt, hvad de overdrager til regionen, så den kan varetage opgaverne fremadrettet. Det er sket i såkaldte delingsaftaler og betyder, at det nu er på plads, hvilke bygninger der overdrages fra kommunerne til regionen, og hvor mange kommunalt ansatte der får en ny arbejdsplads i Region Syddanmark fra årsskiftet.

Som led i sundhedsreformen overtager Region Syddanmark fra årsskiftet en række sundhedsopgaver fra kommunerne. Det gælder bl.a. akutpleje, midlertidige pladser, der bliver til sundheds- og omsorgspladser, og rehabilitering på specialiseret niveau. Nu, hvor de ni kommuner, der hører under Sundhedsråd Fyn, har godkendt delingsaftalerne, og regionsrådet også har godkendt aftalerne, er rammerne på plads, så regionen kan overtage opgaverne, når 2026 bliver til 2027. 

De ni kommuner, der hører under Sundhedsråd Fyns geografiske område, er Assens, Faaborg-Midtfyn, Kerteminde, Langeland, Nordfyn, Nyborg, Odense, Svendborg og Ærø.

Med delingsaftalerne er det blandt andet på plads, hvor regionen overtager bygninger fra de fynske kommuner til at drive sundheds- og omsorgspladser. 

En sundheds- og omsorgsplads er et sted, hvor en borger kan få et midlertidigt ophold. Det kan være, hvis borgeren har brug for at blive observeret, plejet, behandlet eller genoptrænet. Det er altså sundhedsydelser, som ikke kræver indlæggelse, men som heller ikke kan foregå hjemme hos borgeren selv.

I delingsaftalerne er det også fastlagt, hvor mange nuværende kommunale medarbejdere der fra 1. januar 2027 overgår til ansættelse i Region Syddanmark.

-  Jeg vil gerne takke alle ni kommuner for et godt samarbejde i forbindelse med indgåelse af delingsaftalerne. Sundhedsreformen giver kommunerne og regionen en række nye opgaver, som vi skal samarbejde om. Og med delingsaftalerne på plads har vi fået aftalt rammerne for den fremtidige regionale drift. Nu skal sundhedsrådene så fylde indhold i rammerne. En af de første opgaver bliver at sikre, at de medarbejdere, der fremover får Region Syddanmark som arbejdsgiver, får en smidig overgang og føler sig i trygge hænder ved opstarten af de nye opgaver, siger Bo Libergren (V), regionsrådsformand i Region Syddanmark.

Ni aftaler på plads med kommunerne i Sundhedsråd Fyns geografiske område

Der er indgået én delingsaftale per kommune med Region Syddanmark. Det vil sige i alt 22 delingsaftaler, hvoraf de ni er i det område, som Sundhedsråd Fyn ligger i. 

De ni fynske kommuner glæder sig over, at delingsaftalerne nu er på plads. 

Mark Søgaard (S), formand for Sundheds- og Ældreudvalget i Assens kommune, siger:

- Assens Kommune vil gerne kvittere for et godt og konstruktivt samarbejde med regionen. Nu venter en afgørende opgave omkring folkesundhedsloven og nærsundhedsplanen. Her ser vi også frem til et ambitiøst samspil om udviklingen af nære sundhedstilbud for vores borgere. Herunder en tydelig prioritering af det psykiatriske område, der har stor betydning for unges tilknytning til uddannelse og voksnes tilknytning til arbejdsmarkedet.

Lars Scheby (V), formand for Sundheds- og Ældreudvalget i Faaborg-Midtfyn kommune, siger:

- Jeg er stolt over, at vi så hurtigt på Fyn har fundet nye, pragmatiske løsninger på fremtidens nære samarbejde om sundhed. Det er et godt udgangspunkt for de drøftelser, vi nu skal have om at løfte sundheden uden for de store byer. Når regionen kommer ud lokalt, bliver det nemmere at finde løsninger sammen med kommunen og den lokale familielæge.

Kristian Hald (Hverdagens Stemme), formand for Ældre-, Handicap,- Psykiatri,- og Sundhedsudvalget i Kerteminde kommune siger: 

- Vi kan se tilbage på et godt og konstruktivt forløb mellem de fynske kommuner, sundhedsrådet og regionen, der sikrer, at opgaveoverdragelsen fra kommunerne sker så smidigt som muligt, og med størst mulig hensyntagen til borgerne i de berørte sundhedstilbud. 

Ulrik Kølle Hansen (V), udvalgsformand for Ældre og Sundhed i Langeland Kommune, siger:

- Med den færdigforhandlede bodelingsaftale er vi nået en vigtig milepæl i sundhedsreformen. Jeg er meget tilfreds med processen, som har været præget af et konstruktivt, grundigt og tillidsfuldt samarbejde. Sammen har vi fundet løsninger, der skaber tryghed og sikrer sammenhæng for både borgere og medarbejdere - nu og fremadrettet.

Jane Yndgaard (DF), formand for Social- og Sundhedsudvalget i Nordfyns kommune siger:

- Med aftalen overdrager vi nogle virkelig dygtige medarbejdere til regionen. Jeg er helt tryg ved, at de i samarbejde med deres nye og gamle kollegaer også i fremtiden vil yde deres bedste til gavn for borgerne i Nordfyn. Med aftalen fastholdes og udbygges Søndersø som et stærkt center for det nære sundhedsvæsen i Nordfyns Kommune. Det kan jeg kun være tilfreds med.

Kenneth Muhs (V), borgmester i Nyborg kommune siger:

- Det allervigtigste for os er, hvordan opgaverne løses bedst for borgerne, så de er trygge, får hjælp tættest muligt på eget hjem og kommer sig hurtigt. Det er det, vi samarbejder om og har gjort længe. Nu forankres opgaverne ved lov i regionerne, men det fælles fokus på patienternes behandling er vi stadig fælles om – og det glæder vi os til. Som borgmester glæder jeg mig over det stærke samarbejde Nyborg Kommune og Region Syddanmark om at løse opgaverne bedst muligt for borgerne. 

Hanne Klit (A), Formand for senior-, social- og sundhedsudvalget samt medlem af Sundhedsråd Fyn siger:

- Jeg noterer mig med tilfredshed, at vi er kommet godt fra start i en kompleks opgave med indgåelse af delingsaftalen. Det er en god begyndelse for det fremadrettede samarbejde, og jeg ser, at der tegner sig et godt grundlag for i fællesskab at implementere sundhedsreformen.

Anne Skau Styrishave (RV), rådmand for Sundheds- Omsorgs- og Forebyggelsesforvaltningen, Odense Kommune siger:

- Jeg er glad for den aftale, vi har lavet. Det er vigtigt, at vi har et højt ambitionsniveau, så sundhedsreformen kommer til at gøre en forskel for den enkelte. Det giver den her aftale gode forudsætninger for. I sidste ende handler det om at holde fokus på forebyggelse, lighed i sundhed, sammenhæng i forløb på tværs og et historisk løft af psykiatrien.

Bent Juul Sørensen (DD), formand for Kultur- og Socialudvalget i Ærø Kommune, siger:

- Jeg er glad for, at vi er nået i mål med delingsaftalen gennem et godt samarbejde med Region Syddanmark. Som økommune har vi oplevet at blive mødt som en ligeværdig samarbejdspartner, og det sætter vi pris på. Aftalen giver et stærkt grundlag for, at borgerne også fremover kan få trygge og sammenhængende sundhedstilbud på Ærø.

Rehabilitering på specialiseret niveau fortsætter på Bjerggårdshaven i Odense

I forbindelse med sundhedsreformen overtager Region Syddanmark også rehabilitering på specialiseret niveau. Det er sundhedstilbud til patienter, der skal rehabiliteres efter eksempelvis en hjerneskade. Tilbuddet på Fyn fortsætter indtil videre på Bjerggårdshaven i Odense. 

Fynsk sundhedsrådsformand glæder sig over delingsaftalerne

Formand for Sundhedsråd Fyn Annette Blynel (SF) glæder sig også over, at aftalerne nu er landet.

- I et godt og konstruktivt samarbejde med kommunerne spænder vi med delingsaftalerne et net ud under fynboernes sundhed. De nye sundheds- og omsorgspladser er ikke mellemstationer på vej hjem fra hospitalet, men helt nye tilbud til borgere med et reelt behandlingsbehov. Lægger man dertil korpset af akutsygeplejersker, vil en større andel af borgerne kunne få hjælp tættere på deres hjem. Vi får i Sundhedsråd Fyn nu ansvaret for at drifte og udvikle tilbuddene og samlet set overgår i omegnen af 300 dygtige sundhedsfaglige medarbejdere fra kommunerne til regionen. Sammen med medarbejderne kan vi nu gå i gang med at planlægge og indrette de lokale tilbud, tæt på og til gavn for borgerne og deres pårørende, siger Annette Blynel.

Fakta: Se, hvad aftalerne betyder i din kommune

I det vedhæftede bilag "Delingsaftale - Sundhedsråd Fyn" fremgår det blandt andet hvilke lejemål, der overgår i forbindelse med regionens overtagelse af sundheds- og omsorgspladserne, placeringen af akutsygeplejen, hvor mange ansatte, der overgår fra den enkelte kommune til regionen, samt hvilke bygninger regionen tilkøber udover delingsaftalerne.

Se bilag: Delingsaftaler Sundhedsråd Fyn

De ni kommuner og Region Syddanmark, der har indgået delingsaftale i Sundhedsråd Fyns geografiske område.

Assens, Faaborg-Midtfyn, Kerteminde, Langeland, Nordfyn, Nyborg, Odense, Svendborg, Ærø kommuner, som er de ni kommuner, der hører under Sundhedsråd Fyns geografiske område, har nu indgået delingsaftaler med Region Syddanmark.

APPFWU02V