Skip til primært indhold

Delingsaftaler på plads: Region Syddanmark klar til at overtage nye sundhedsopgaver i Sydvestjylland

Det ligger nu fast, hvilke bygninger Esbjerg, Varde, Fanø, Vejen og Billund kommuner skal overdrage til Region Syddanmark, og hvor mange kommunale medarbejdere der skal skifte arbejdsplads, når regionen 1. januar 2027 overtager en række sundhedsopgaver fra de fem sydvestjyske kommuner.

Esbjerg, Varde, Fanø, Vejen og Billund kommuner og Region Syddanmark har nu godkendt de delingsaftaler, der beskriver overdragelsen af medarbejdere og bygninger, der følger af sundhedsreformens beslutning om, at en række af kommunernes sundhedsopgaver skal løses af regionen. Fra årsskiftet overtager regionen blandt andet akutpleje, midlertidige pladser, der bliver til sundheds- og omsorgspladser, samt rehabilitering på specialiseret niveau. 

Alle 22 syddanske kommuner skal hver især lave en delingsaftale med regionen. I Esbjerg, Varde, Fanø, Vejen og Billund kommuner, som er de fem kommuner, der hører under Sundhedsråd Sydvestjyllands geografiske område, er delingsaftalerne nu godkendt i de respektive byråd og af regionsrådet. 

Det betyder, at det nu er på plads, hvor mange nuværende kommunale medarbejdere der fra 1. januar 2027 overgår til ansættelse i Region Syddanmark, og hvilke bygninger regionen skal overtage fra de sydvestjyske kommuner til at drive sundheds- og omsorgspladser.

En sundheds- og omsorgsplads er et sted, hvor en borger kan få et midlertidigt ophold. Det kan være, hvis borgeren har brug for at blive observeret, plejet, behandlet eller genoptrænet. Det er altså sundhedsydelser, som ikke kræver indlæggelse, men som heller ikke kan foregå hjemme hos borgeren selv.

Takker for godt samarbejde

Regionsrådsformand Bo Libergren (V) takker de sydvestjyske kommuner for et godt samarbejde:

– Vi har haft et tæt og grundigt samarbejde med Esbjerg, Varde, Fanø, Vejen og Billund kommuner, og det har resulteret i nogle gode delingsaftaler. Det giver et solidt fundament for Sundhedsråd Sydvestjyllands videre arbejde med at omsætte sundhedsreformen til konkrete forbedringer for borgerne. Samtidig kan vi også se frem til at byde de medarbejdere velkommen, som bliver en del af Region Syddanmark. 

Fem delingsaftaler for kommunerne, der hører under Sundhedsråd Sydvestjylland  

De fem kommuner i Sydvestjylland glæder sig over, at delingsaftalerne nu er på plads. 

Billund Kommunes borgmester, Stephanie Storbank (V), siger: 
- Jeg synes, vi har haft en rigtig god dialog med regionen i forhold til de opgaver, vi skal overdrage til dem. Delingsaftalen er et skridt på vejen. Nu ser vi frem til i fællesskab at blive endnu mere konkrete på, hvordan vi skal samarbejde om udviklingen af det nære sundhedsvæsen til gavn for kommunens borgerne.

Esbjerg Kommunes borgmester, Jesper Frost Rasmussen (V), siger: 
- Sammen med Region Syddanmark har vi indgået en god aftale, som sikrer, at borgerne i Esbjerg Kommune kan se frem til et endnu mere sammenhængende sundhedsvæsen. Aftalen betyder bl.a., at regionen om muligt ønsker at bygge nye, attraktive sundheds- og omsorgspladser i Esbjerg og Ribe.

Fanø Kommunes borgmester, Frank Jensen (RV), siger: 
- Med delingsaftalen tager vi på Fanø et vigtigt skridt mod fremtidens nære sundhedsvæsen. Det bygger på et stærkt samarbejde og giver et solidt afsæt for at udvikle sammenhængende og lokale løsninger til gavn for vores borgere.

 Varde Kommunes borgmester, Sarah Andersen (V), siger:
- Efter et tæt og konstruktivt samarbejde med Region Syddanmark står vi nu med en god delingsaftale. Vores mål har hele tiden været, at borgerne mærker sundhedsreformen som behandling tættere på og med bedre sammenhæng i forløbene. Samtidig er jeg glad for, at vi bevarer vores stærke specialiserede rehabiliteringstilbud i Varde.

Også Vejen Kommunes repræsentant i Sundhedsråd Sydvestjylland, Jørgen Thøgersen (S), er tilfreds med, at delingsaftalen nu er forhandlet på plads:

- Med delingsaftalen sætter vi en politisk klar retning for opgaveoverdragelsen og det fremtidige samarbejde omkring de nære sundhedsopgaver i vores lokalområde, udtaler Jørgen Thøgersen.  

Rehabilitering på specialiseret niveau fortsætter i Lunden i Varde

Region Syddanmark skal i forbindelse med sundhedsreformen også overtage rehabilitering på specialiseret niveau. Det er sundhedstilbud til patienter, der skal rehabiliteres efter eksempelvis en hjerneskade. Regionen fortsætter tilbuddet på den nuværende lokalitet på Lunden i Varde.

Sundhedsrådsformand glæder sig over delingsaftalerne

Formand for Sundhedsråd Sydvestjylland Mette With Hagensen (S) er glad for, at aftalerne nu er på plads: 

- Delingsaftalerne er afgørende for et mere nært sundhedsvæsen. Vi kan ensarte tilbuddene på de nye sundheds- og omsorgspladser og give borgerne nemmere adgang til hjælp fra sygehuset til pleje, genoptræning og meget andet – med høj faglig kvalitet. I sundhedsrådet er vi rigtig glade for, at fundamentet til det nu er lagt.

Fakta: Se, hvad aftalerne betyder i din kommune

I det vedhæftede bilag ”Delingsaftale – Sundhedsråd Sydvestjylland” fremgår det blandt andet, hvilke lejemål der overgår i forbindelse med regionens overtagelse af sundheds- og omsorgspladserne, placeringen af akutsygeplejen, hvor mange ansatte, der overgår fra den enkelte kommune til regionen, samt hvilke bygninger regionen tilkøber udover delingsaftalerne. 

Se bilag: Delingsaftaler Sundhedsråd Sydvestjylland 

Billede viser logoer fra de sydvestjyske kommuner og Region Syddanmarks logo

Esbjerg, Varde, Fanø, Vejen og Billund kommuner, som er de fem kommuner, der hører under Sundhedsråd Sydvestjyllands geografiske område, har nu indgået delingsaftaler med Region Syddanmark.

APPFWU01V