Millioner til psykiatrien i Region Syddanmark

Regionsrådet har mandag fordelt de første midler i forbindelse med regeringens ”10-årsplan for psykiatrien og mental sundhed”. Der er både penge til børne- og ungeområdet og til voksenområdet.

Med regeringens 10-årsplan for psykiatrien følger ikke bare nye opgaver men også penge. Regionsrådet i Region Syddanmark tilførte mandag psykiatrien 76 mio. kr. i 2024 og fra 2025 og fremefter vil psykiatrien modtage 71,5 mio. kr. om året til driften af disse områder.

Første etape af planen, som særligt skal øge behandlingskapaciteten, er dermed skudt i gang.

I de kommende år vil der løbende blive tilført millioner til psykiatrien som led i regeringens 10-årsplan for psykiatri og mental sundhed. Midlerne er øremærket konkrete indsatser og skal gøre en mærkbar forskel for patienterne.

Mette Bossen Linnet (V), formand for Psykiatri- og Socialudvalget i Region Syddanmark glæder sig over de forbedringer, som psykiatriområdet står overfor:

- 10-årsplanen og den medfølgende finansiering er en stor hjælp i udviklingen af hele psykiatriområdet. Det vil for alvor blive en løftestang til at højne kvaliteten i vores tilbud, på en måde som bliver mærkbar for vores patienter og medarbejdere. Det glæder mig, at det er indsatsen over for børn og unge og de mest syge, samt selvmordsforebyggelse, vi først tager fat på.

Ny psykiatriplan på vej for Syddanmark

Regionsrådet har igangsat arbejdet med en ny psykiatriplan 2026-2030, der skal sikre forankring af alle de nye tiltag, som følger med 10-årsplanen samt regionens øvrige iværksatte initiativer på psykiatriområdet. Forankringen skal både ske i regionen og i tæt samarbejde med alle aktørerne på psykiatriområdet. Frem til januar 2025 vil der derfor blive gennemført en omfattende dialog mellem politikerne i regionens Psykiatri- og Socialudvalg og alle aktører i psykiatrien for at samle input ind til den kommende psykiatriplan.

Mette Bossen Linnet ser frem til mødet med alle samarbejdsparterne inden for det psykiatriske område:

- Vi står over for at udarbejde en ny psykiatriplan for regionen for 2026-2030, der skal sikre, at vi får gennemført alle anbefalingerne i 10-årsplanen, og alle de vigtige initiativer regionen har iværksat. Det skal ske på den helt rigtige måde i et samarbejde med alle psykiatriens vigtigste samarbejdspartnere - patienter og pårørende, kommuner, almen praksis og personalet. Det er afgørende, at vi fortsætter den gode dialog mellem regionen og kommunerne og almen praksis, så vi sikrer en høj kvalitet i patientbehandlingen.

Bred pallette af indsatser løftes

Regeringens ”10-årsplan for psykiatrien og mental sundhed” beskriver en række områder, som skal løftes, samt hvilken rækkefølge det skal ske i. De netop fordelte midler skal dermed gå til:

• Forløbsbeskrivelser for børn, unge og voksne med svære psykiatriske lidelser
  • Botilbudsteams
  • Forløbsbeskrivelser for børn og unge med autisme
  • Hurtig opstart af behandling i børne- og ungdomspsykiatrien
  • Opfølgning efter endt forløb i børne- og ungdomspsykiatrien
  • Styrket hjælp til mennesker med spiseforstyrrelser
  • Nedbringelse af tvang
  • Kapacitetsløft og ensretning af de selvmordsforebyggende klinikker
  • Bedre opfølgning til mennesker med risiko for selvmordshandlinger
  • Udbredelse af kriseplaner på sundheds- og socialområdet