Nye rammer giver bedre forhold for 700 familier

Sygehus Lillebælt i Kolding får en ny bygning til neonatalafsnittet. Første spadestik er taget til byggeriet og dermed også til en samlet afdeling, hvor hele familien kan få en mere rolig start i moderne og tidssvarende rammer.

Den nye bygning i forbindelse med Sygehus Lillebælt i Kolding skal danne ramme for en samlet afdeling, hvor mor og barn normalt kan være indlagt sammen, og hvor der også er plads til resten af den nyfødtes nærmeste familie. Som det er nu, er mødre og børn nemlig ofte indlagt på forskellige afdelinger.

Hvert år er op mod 700 familier indlagt på neonatalafsnittet i Kolding. 5. januar 2024 tog regionsrådsformand Bo Libergren (V) og formand for Udvalget for Byggeri, Indkøb og Grøn Omstilling Karsten Uno Petersen (S) i fællesskab første spadestik til byggeriet, der skal huse det afsnit, der tager sig af for tidligt fødte børn på Sygehus Lillebælt i Kolding.

Bo Libergren ser frem til, at nyfødte og deres familier kan tilbydes nye og forbedrede omgivelser:

- Det nye byggeri kommer ikke bare til at være en moderne og tidssvarende ramme om behandlingen. Det kommer også til et understøtte familiedannelsen og gode patientforløb. Det har stor betydning for en familie, som lige har fået et nyt lille barn, at hele familien kan være samlet i tiden efter fødslen, og det er derfor en glæde, at vi nu kommer til at kunne tilbyde nogle mere optimale rammer.

Den nye bygning kommer til at rumme 16 sengestuer med eget badeværelse, som indrettes til børnefamilier, foruden tre intensivstuer med eget forældrerum og badeværelse, som også indrettes til børnefamilier.

Nybyggeriet er kun begyndelsen

Neonatal-, barsels-, og fødeafsnittet på Kolding Sygehus har i dag til huse i en af sygehusets ældste bygninger, som er opført i 1975. Bygningen til neonatalafsnittet er begyndelsen på en række forbedringer, som Karsten Uno Petersen glæder sig over:

- Spadestikket markerer noget af en milepæl. Opførelsen af neonatal-bygningen er kun startskuddet til modernisering af fødetilbuddet i Kolding. Når den er i drift, skal den eksisterende afdeling for fødende moderniseres, så hele familieafsnittet kommer til at leve op til Region Syddanmarks målsætning om at få udvidet kapaciteten og skabt moderne og tidssvarende fødemiljøer.

Regionsrådet godkendte 28. november 2022 byggeprogrammet for etablering af det nye familieområde på Sygehus Lillebælt i Kolding og frigav samtidig en anlægsbevilling på 59,5 mio. kr. Forinden havde regionsrådet i november 2021 godkendt idéoplæg og frigivet en anlægsbevilling på 9,75 mio. kr. til rådgivning og projektering.