Det nye OUH udvider med 39 senge

Regionsrådet i Region Syddanmark bevilgede mandag 26. august 2024 140 millioner kroner til en udvidelse af fællesakutmodtagelsen på det nye OUH, som er ved at blive bygget. Udvidelsen kommer, fordi borgere fra fire fynske kommuner fremover skal køres til Odense i stedet for Svendborg, når de skal i akut medicinsk behandling. Tilbygningen skal nu i udbud.

Det nye universitetshospital i Odense er fortsat under opførelse, men allerede nu skal hospitalets akutmodtagelse udvides, så der bliver plads til 39 ekstra senge. Udvidelsen kommer, fordi borgere fra fire fynske kommuner fremover skal køres til OUH i stedet for Svendborg Sygehus, hvis de skal have akut medicinsk behandling. Ændringen træder først i kraft, når det nye OUH bliver taget i brug.

Beslutningen om at ændre patientgrundlag for det nye OUH blev taget i 2022, da regionsrådet vedtog profilen for Svendborg Sygehus som specialsygehus. Som følge af det større optageområde skal der være plads til flere patienter i akutmodtagelsen på det nye OUH. Mandag den 26. august bevilgede et stort flertal i regionsrådet 140 millioner kroner til den kommende tilbygning, som nu kan sendes i udbud.

SF og Enhedslisten stillede ændringsforslag om en dybere analyse af behovet for medicinske senge i akutmodtagelsen på det nye OUH. Ændringsforslaget blev nedstemt, og SF’s og Enhedslistens i alt fem medlemmer valgte derefter at stemme imod hovedforslaget.

Der bliver plads til en ambulancegård

Karsten Uno Petersen (S) er formand for regionens udvalg for byggeri, indkøb og grøn omstilling. Han er glad for, at byggeriet nu kan komme i gang:

- Det glæder mig, at byggeriet af den nye tilbygning kan finde sted samtidig med det øvrige hospitalsbyggeri, så vi ikke mister tid på den baggrund. Foruden de essentielle ændringer – som flere sengestuer og øget kapacitet – har tilbygningen givet os mulighed for at opfylde ønsker om at samle den tekniske overvågning og lave en ambulancegård.

Udvidelsen vil blive sendt i udbud i begyndelsen af 2025. Bygningen på det nye hospital, der i forvejen skulle huse akutmodtagelsen, bliver forlænget med en tilbygning i fem etager, således at gavlen kommer tættere på Hospitalsringen, der omkranser byggeriet. Det har den fordel, at gangbroen, der skal forbinde helikopterlandingspladsen med akutmodtagelsen, bliver kortere.

39 ekstra senge

Beregninger har vist, at der er behov for 39 ekstra senge til at dække det nye patientgrundlag. De bliver placeret på tre etager, mens der i modtagelsen i stueetagen kommer ændringer, der vil sikre et mere optimalt patientflow for både psykiatriske og somatiske patienter. På anden sal bliver den tekniske overvågning af hele hospitalet samlet, og derudover kommer der ekstra personalefaciliteter.

Den nye bygning giver også mulighed for en overdækket ambulancegård, hvor patienter kan blive skærmet for vejr og nysgerrige blikke på deres korte vej fra ambulance til hospital.

Det er indbyggere fra Kerteminde, Assens og de nordlige dele af Nyborg og Faaborg-Midtfyn kommuner, som i fremtiden skal køres færre kilometer, hvis de får akut brug for medicinsk behandling. Hidtil har patienterne hørt til Svendborg Sygehus, men i fremtiden vil de, når der er behov for akut medicinsk behandling, kunne køres til nærmeste sygehus, som for dem er det nye OUH. Patienter fra hele det fynske område, der har behov for akut kirurgisk behandling, skal fremover behandles på Odense Universitetshospital.

Det samlede areal af tilbygningen udgør 3200 kvadratmeter, og bygningen skal være færdig samtidig med det samlede hospital. Der forhandles i øjeblikket om et præcist tidspunkt for, hvornår hospitalet er klar til at modtage patienter.

Se et billede af det nye OUH med den nye bygning her. Udvidelsen af det nye OUH er bygningen inden for den røde linje, som bliver placeret til venstre for hovedindgangen til sygehuset.