Stor interesse for klimavenlig mad på ungdomsuddannelserne

Eleverne på 20 ungdomsuddannelser kan se frem til flere linsebøffer og grøntsagsdeller i kantinen. Næsten hver tredje ungdomsuddannelse i Region Syddanmark har nemlig takket ja til regionens tilbud om at deltage i et gratis kursus i klimavenlig kantinemad. Kurserne er en del af regionens indsats for at skabe et mere klimavenligt og bæredygtigt Syddanmark.

I oktober 2023 afholder Region Syddanmark fire kurser i klimavenlig kantinemad for kantinemedarbejdere på ungdomsuddannelserne. På kurserne lærer deltagerne at lave klimavenlige retter, som appellerer til deres unge målgruppe.

Cirka 20 ud af 65 ungdomsuddannelser har takket ja til det gratis kursus, og godt 50 kantinemedarbejdere er tilmeldt kurserne, som finder sted i Odense og Fredericia.

Michael Nielsen (K), formand for Udvalget for Regional Udvikling, glæder sig over den store interesse for de regionale kurser:

- I Region Syddanmark vil vi gerne bidrage til et mere klimavenligt og bæredygtigt Syddanmark, og vi synes, at de syddanske ungdomsuddannelser er et oplagt sted at afprøve klimavenlige måder at leve på, fordi uddannelserne danner rammen om rigtig mange syddanske elevers og medarbejderes hverdagsliv. Det er skønt, at tilbuddet er blevet taget så godt imod af ungdomsuddannelserne.

Borgerne efterspørger klimavenlige alternative

Ifølge en Voxmeter-undersøgelse, som blev gennemført op til klimafolkemødet i september 2023, synes knap to ud af tre danskerne, at klimaudfordringen er den største udfordring, de står overfor. De føler samtidig, at de mangler klimavenlige alternativer i deres hverdag, og i den forbindelse mener Michael Nielsen, at de grønne kantinekurser rammer plet.

- Når ungdomsuddannelserne tilbyder grønne retter i kantinen, gør de netop det, danskerne efterspørger: De giver den enkelte elev eller medarbejder mulighed for at handle klimavenligt i hverdagen. Vi håber, at indsatsen kan være med til at inspirere andre arbejdspladser, for alle må ændre i forbrug og adfærd, hvis klimakrisen skal løses, siger Michael Nielsen.

Fakta om ’Klimavenlige og bæredygtige ungdomsuddannelser’

De gratis kurser i klimavenlig mad er blot et ud af flere regionale tiltag målrettet ungdomsuddannelserne, som samlet set skal bidrage til et mere klimavenligt og bæredygtigt Syddanmark.

De øvrige indsatser er:

• tilbud om ”klimamåling” af forbrug og adfærd blandt elever og medarbejdere
  • tilbud om hjælp til at udarbejde klimaplaner og sætte konkrete klimahandlinger i gang med afsæt i klimamålingen
  • konkrete mobilitetstilbud som ’Vi cykler til uddannelse’ og samkørsels-initiativet ’Samkørsel på ungdomsuddannelser’.

Regionsrådet har afsat 1,4 mio. kr. til indsatsen ’Klimavenlige og bæredygtige ungdomsuddannelser’, der er en del af Region Syddanmarks klimastrategi.