Projekt om arveligt forhøjet kolesterol vinder Et Sundere Syddanmark

Læge Jakob Knold fra Odense Universitetshospital løb med sejren og præmien på en million kr. til årets udgave af Et Sundere Syddanmark. Vinderprojektet skal forbedre håndteringen af arveligt forhøjet kolesterol.

Stemmerne er talt op, og vinderen af forskningskonkurrencen Et Sundere Syddanmark 2023 er fundet. Det blev Jakob Knold, der indtog førstepladsen og modtog præmien på én million kr. til sit projekt om arveligt forhøjet kolesterol.

- Jeg turde ikke rigtig tro på det inden, men det var en virkelig fed fornemmelse, da det blev afgjort. Det har været en vanvittig rejse med hårdt arbejde og mange gode mennesker involveret. Så det er fantastisk, at det nu bærer frugt, siger vinderen, der til daglig er læge og ph.d.-studerende ved Hjertemedicinsk Afdeling på Odense Universitetshospital.

Få opdagede tilfælde i dag

Formålet med hans projekt er at forbedre håndteringen af arveligt forhøjet kolesterol, så tidlig hjertekarsygdom og død kan forebygges hos en stor gruppe mennesker under 50 år.

- I dag er der få identificerede tilfælde i Danmark. Mange føler sig sunde og raske og har en almindelig hverdag med arbejde og familie. Vi skal blive bedre til at identificere dem og hjælpe med vejledning, forebyggelse og i nogle tilfælde også medicin.

Andenpladsen gik til Karin Jeppesen fra Sygehus Sønderjylland, der får 600.000 kr. til at styrke forskning i søvnapnø. Mens tredjepladsen gik til Elise Jonasson Nielsen fra Sydvestjysk Sygehus, der modtager 400.000 kr. til sit projekt om bedre diagnostik af leverbetinget hjernepåvirkning.

Borgerne får indflydelse på ny forskning

Det er SMS-stemmer fra hele regionen, der afgør, hvem der får del i forskningspuljen på i alt to millioner kr. Regionen og sygehusene uddeler midler til præmierne.

Forskningskonkurrencen har kørt siden 2019 og er et samarbejde mellem Region Syddanmark, Syddansk Universitet, TV2 Fyn og TV Syd.

Den skal bidrage til, at sundhedsforskning, forskningsspørgsmål og forskningsresultater er relevante og hurtigt kan omsættes til gavn for den enkelte borger og folkesundheden. Intentionen er at engagere borgerne i afstemningen og inddrage dem aktivt i selve forskningsprocessen.

Læs mere om alle årets deltagere hos TV Syd eller TV2 Fyn.