Lægemiddelstyrelsen har sendt vaccineparti i karantæne

Ud fra et forsigtighedsprincip har Lægemiddelstyrelsen sendt et parti af COVID-19-vaccinen fra Pfizer/BioNTech i karantæne. Det sker, da der i et bestemt parti af vaccinen dannes bobler i sprøjten, når vaccinen er trukket op.

Sammen med producenten er Lægemiddelstyrelsen gået i gang med at undersøge sagen nærmere. Lægemiddelstyrelsen vil komme med en orientering om situationen, så snart de ved mere om årsagen og konsekvenserne.

På nuværende tidspunkt er der ifølge Lægemiddelstyrelsen ikke tegn på, at det pågældende parti har konsekvenser for effekt eller sikkerhed hos borgeren. Alle doser af det ramte parti er nu i karantæne, og der vil indtil videre ikke blive givet flere doser af den.

I Region Syddanmark er det parti, som er sendt i karantæne, ikke blevet givet på regionens vaccinationscentre. Apotekerne i regionen har dog modtaget et mindre parti af vaccinen, der nu er i karantæne.

Hvis du har bestilt tid til en vaccination på et af regionens apoteker, vil du derfor kunne opleve, at den bliver aflyst. Hvis din tid er blevet aflyst, skal du gå ind på vacciner.dk og bestille en ny tid. Er din tid blevet aflyst, og har du brug for hjælp til at booke en ny, så er du velkommen til at kontakte vores hotline, som du finder ved at trykke her.

Statens Serum Institut arbejder pt. på at sende nye vacciner ud, som skal erstatte de vacciner, som er sendt i karantæne.

Lægemiddelstyrelsen vil løbende opdatere om sagen. Borgere kan holde sig orienteret på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside.